Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ocram skrev:Jag har en 2.5 FT årsmodel 2010 i Finland, enligt finska Bilia finns det ingen ventiljustering i serviceprogrammet
Finnarna är mer vana med sprit... Behövs ingen service bara för att man nyttjar sprit. :-)-)
Synade just servicenboken plus alla sparade arbetsorder-specifikationer och på min FT så gjordes kontrollen för 500 mil sedan vid 12,000.
Det byttes rätt många ventillyftare och tätningsringar m,m så helt klart lär man nog kosta på den.
Vilken förbannad tur att den gått som tjänstebil innan och dom valde att göra ventiljusteringen bara någon månad innan leasingen löpte ut :wink:
Var tvungen att att maila Volvo och fråga om de kunde bringa klarhet i det hela. Babblade ihop ett långt mail och fick detta som svar:

"Tack för ditt mail. Modell år 2009 har en annan motor än modellår 2010 och Volvo har bedömt att en justering ej behövs på denna typ av motor"
Vore intressant att som jämförlse se vad resultatet skulle bli vid samma koll på en icke etanolare..
Jimpen89 skrev:Var tvungen att att maila Volvo och fråga om de kunde bringa klarhet i det hela. Babblade ihop ett långt mail och fick detta som svar:

"Tack för ditt mail. Modell år 2009 har en annan motor än modellår 2010 och Volvo har bedömt att en justering ej behövs på denna typ av motor"
På vilken behövs det inte? 2009 eller 2010?
Jag tycker att serviceboken borde ta upp intervallerna på alla servicepunkter. Det enda som står i min är basservice med oljebyte var 1500'e mil. Köpte precis en MY10 V70 2,5 FT, servad enligt protokoll enligt säljaren men vid närmare kontroll var ventiljusteringen inte gjort. Den var nyservad på 8.886 mil så den fick dom ta på sig. Första budet var dock att det skulle göras på 11.000 men efter att de besvärat sig med att kolla lite noggrannare insåg han jag talade med att det inte stämde. Känns lite konstigt att man som konsument ska behöva tala om för en auktoriserad verkstad vad som gäller men i det här fallet löste det sig till det bättre.
Den rimliga slutsatsen är väl denna:
2,5FT kom som MY09 och sålde som smör. Den visade sig hålla ganska bra och har inte haft lika mycket problem med spridare och en del annat som vissa konkurrentbilar (Saab, Ford, Audi, VW med etanol t ex). Två år senare visar det sig att rätt många taxibilar med körsträckor kring 20 000 mil måste byta toppen. En serviceåtgärd införs för att garantin ska gälla.
Den stora frågan är varför det inte görs konsekvens och för alla årsmodeller? Det är svårt att tro att behovet inte finns på tidiga 2,5FT. Det är just där flest haverier har skett vilket ju helt enkelt beror på att de har gått längst...
Jag frågar ofta när jag åker taxi och helt riktigt, äldre FT har alltid bytt topp när man frågar och Passater är aldrig på sin första DSG-låda (om de inte har gått 7000 mil, förstås).
Att serviceplaner ändras är inte så ovanligt, har hänt en massa gånger för kamremmar t ex.
PH
Sedan kan man också fundera på varför motorn behöver kontrollen vid 9000 mil när t ex 2.0F nöjer sig vid 12000 mil. Dessutom är kontrollen på 2.5FT svindyr jämfört med 2.0F. Vad är det för medioker konstruktion Volvo har gjort i 2.5FT? Visst är det fler ventiler vilken kan förklara en del av merkostnaden. Men att ventilkontrollen kostar 8000 kr i en 2.5FT och bara 1600 kr i en 2.0F är inte försvarbart. T4F har samma intervall, dvs 12000 mil, och jag hoppas kostnaden där också hamnar under 2000 kr. Då blir kostnaden försumbar i sammanhanget.

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]

D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/an[…]

Är detta helt separerat från dieselpart[…]