Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av toorop
tja, var ute och kollade lite i motorn , rengjorde vevhusventil filtret, det var svinkallt så jag ska ta oljefällan med, snart i värmen..

Kolla oljestickan och det är lite vita ränder eller spår i oljan. Är det kondens bara eller är topplockpackningen rykt?

Den drar inte så mycket vatten, har inte fyllt på 6 månader, säkert.

ser inge oljeläckage, det var lite olja i 4:e cyllen nedanför topplocket lite gegga vid avgasröret men det har nog vart ett tag. då pratar vi lite.
rakt nedanför tändfördelaren.
av rid54
Lite "vita strimmor" kan man få ibland vintertid om man inte gjort någon ordentlig långkörning på ett tag. Det måste vara som bara mycket lite vitt och oljan för övrigt ska se fin ut för att man ska kunna släppa det. Det blir gärna lite kondens i de kallare delarna av motorn om man kör med korta sträckor och mycket kallstarter; röret för oljestickan och påfyllningslockets insida är typiska.... Om vevhusventilationen inte funkar perfekt blir det värre och det bör i så fall fixas.
Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av toorop
prov gjorts..

ej felet..

kondens är nu garanterat!
tack för infon!
jag åker oftast kortare sträckor.
av Volvo 850 AWD
Oljeläckage vid cylinder närmast torpedväggen orsakas också ofta av läckage vid fördelaren/hallgivaren in mot kamaxeln. Byt två oringar här och det kan bli bättre.

All körning korta sträckor så samlas kondens i oljan. den späds sakta ut med vatten. Se till att köra lite längre en gång i bland.
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]