Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rollon
är ute och letar efter ny bil och hittar en intressant 740 glt.
har hört att man ska akta sig för glt moddellerna, varför?
har för mig att det var något med motorn.
Användarvisningsbild
av Ramon
Rollon skrev:är ute och letar efter ny bil och hittar en intressant 740 glt.
har hört att man ska akta sig för glt moddellerna, varför?
har för mig att det var något med motorn.
Ifall kamremmen går av/hoppar av eller liknande så blir det ventilsallad (detta är ju en 16ventils motor) :cry:
av Addekarlsson
Det är inte så mycket märkvärdigheter med en Glt (16 valve) egentligen.
Som Ramon säger, sköts inte kamremsbyten som dom ska, så riskerar man ventilsallad och vanligen toppras, och även kolvras ibland.
Men, tar man bort balansaxelremmen (som är en vanlig bov i dramat, för går den av hamnar ofta bitar av den i kamremmen, som gå i sin tur går av) och byter kamrem med alla dess löphjul och spännrulle, så är det inga som helst konstigheter.

Så är det noga med oljebyte i dessa motorer, eftersom toppen är 2-delad. Den del som kammarna ligger i kallas cam carrier, och den har väldigt små oljekanaler. Slammar dom igen, så kan det sluta med katastrofala följder.
Nu ser inte jag detta som ett problem, eftersom jag är inne på min andra 16 valve motor, varav den jag har nu har gått 32 200 mil. Den förra hade passerat 35 000 mil.

Så, slutsummering:
Byt kamrem om du inte vet när det är gjort, byt olja och oljefilter om du inte vet när det är gjort. Rengör vevhusventilationen/oljefällan oxå, så är det inga som helst problem. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
hej

Är det någon som kan beskriva hur man rengör vevusventilationen/oljefällan. har ingen aning om va det är för nått, men det låter som om de är nyttigt att göra rent där. Hade varit mycket uppsakttat om någon har lust att berätta.

//Siros
av ank9
Tänk på att bara för att det står glt på bakluckan innebär det inte att det måste vara en 16-ventilare. GLT är ju ett utrustningspaket, med t.ex elhissar fram och abs-bromsar...
Användarvisningsbild
av apersson850
En koll under huven visar direkt om det är en 16V. Den är MYCKET bredare över topplocket.

Womens From Your Town - No Selfie - Anonymous Adul[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]