Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MegaJos
Såhär står det i VADIS om EFI-444:

"Conditions
- If the engine control module (ECM) senses that the DC signal from the accelerometer has changed its mean setting (2.5 Volts) to
more than 3.5 Volts or less than 1.5 Volts, diagnostic trouble code (DTC) EFI-444 is stored.

Substitute value(s)
- None.

Possible source(s)

Signal too high:
- Short-circuit to supply voltage in signal cable.
- Open-circuit in signal cable, ground lead or voltage cable.
- Short-circuit to ground or supply voltage in power cable
- Contact resistance in terminals.
- A/C pressure sensor power cable short-circuit to ground.
- Short-circuit to ground in fuel tank pressure sensor power cable.
- Defective accelerometer.

Signal too low:
- Short-circuit to ground in signal cable.
- Defective accelerometer.

Fault symptom(s)
- Can post misfire diagnostic trouble codes (DTCs) when travelling on an uneven road."

Jag hävdar att utsignalen från accelerometern är på 1.74V, vilket då inte borde orsaka felkoden. Att den uppstår när jag kör på ojämn väg kan jag förstå men koden uppstår ju när bilen står still.

Minns inte om jag skrev att lambda-lampan också lyser. Det gjorde den dock inte när koden först upptäcktes.

Hmm... Om felet har med ACn att göra: kan jag stänga av ACn, nollställa felkoden och förvänta mig att felet inte kommer tillbaks så länge ACn är avstängd? Eller skickar bilen signaler till ACn ändå?
av zäta
Jag tror du har flera fel, AC och motorfel men AC fel kan väl inte stoppa motorn?
Möjligtvis om kompressorn skurit ihop men då borde väl aggregatremmen slira eller gå av.
Jag har ingen erfarenhet av din motortyp men
Jag hade börjat att med att rikta in mej på motorn.
Låna din kompis luftmassemätare om han har samma motortyp och se vad som händer.
Jag hade liknande symtom på min S-70 o det var den som gav felaktiga värden.

Sen kan det bli kortslutning i lambdasonderna när dom blir riktigt varma, detta
råkade jag ut för på min 940 och det var mycket felsökning innan jag hittade det felet
men symtomen liknade det som du beskriver.
Om det är fel på lamdasonden så borde du få en felkod
men man vet aldrig,,
av MegaJos
zäta: Det är väl bara lambda-lampan som är "felkoden" för sonden? Lampan lyser även efter att bilen kallnat och jag kopplat bort batteriet men om sonden kraschat helt så hjälper ju inte det. Bilen börjar skaka och jävlas vid olika tillfällen, helt oberoende av temperatur. Kan ta två minuter, kan ta 30.

Jag har inte hunnit kolla trycket i ACn men ska försöka göra det imorgon. Remmen satt på sist jag kollade iaf. Det är säkert nåt enkelt fel.

En felaktig LMM borde ju ge en massa felkoder så det låter avlägset. Kan ju göra mätningar på den iaf. Frågade om jag kunde låna kompisens bränslepumpsrelä men då blev han hispig över att den kunde gå sönder så jag lär inte få låna LMM:en heller. :) Jag kollar vad VADIS säger om LMM.
av MegaJos
ACn verkar vara helt trycklös. Jag fyllde på i höstas för att jag visste att systemet var tätt. Är väl säkert en packning eller nåt som gett sig när det kom tryck i systemet. "Problemet löst".

Kan tom AC orsaka felkoden P1308? Den heter ju "A/C Clutch Circuit Failure".
Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]