Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andazon
Hello volvodrivers...

En liten fundering såhär i början på året...

Har en gammal V70 2.5 SE från -98 på 144 små ponnyhästar. OM jag nu skulle vilja skrämma upp bilen med en T5:a, vad gäller då ?
Vi glömmer att det förmodligen är en jä..a massa som ska bytas ut och byggas om, jag är mer intresserad av den regelmässiga delen.

Kan jag bara skaffa någon form av intyg från Volvo, hinka i motorn (+ ev. bromsar och dyl.) och regga om till turbo eller måste jag regga som ombyggt fordon ?

Någon som har koll på maxeffekt och maxvrid som jag kan regga med ? (Är ju som bekant 265 hk i R från -99 ...)

Anledningen att jag frågar är Polestars lilla C30 på ca 500 hk som är landsvägsreggad, och det skulle vara fint om det gick att få göra något liknande på min egen kärra ...

Ett annat alternativ är ju att starta en liten enkel bilfirma och göra som den där firman i USA som krämar ur ca 1400 hk ur en liten Lotuskaross...
Hur krångligt kan det vara att få regga in en ombyggd Volvo som (o)seriös trimfirma ?
Krockprovet lär ju gå bra, då det enda man gör är vässar upp prestandan och låter resten vara orört.

Alla tankar/funderingar/påståenden/hörsägen, etc. är intressanta

//Andazon
Det är fullständigt omöjligt att få några godkännanden från Volvo för något du byggt själv. De skriver inga intyg på någonting.

Det är både enklare, billigare och lagligare att du säljer din V70 och köper en V70 2.4T eller T5 från början.

Regga som amatörbyggt fordon kräver mycket större ombyggnad än att bara byta motor och då finns det maxgränser för vilken effekt bilen får ge per kg också.

Firman du pratar om är Hennessey och inte nån liten källarfirma. De har certifierat bilen som ett eget bilmärke. Det kan du göra också om du har ett helt gäng miljoner över :wink:
andreas_lofgren skrev:Regga som amatörbyggt fordon kräver mycket större ombyggnad än att bara byta motor och då finns det maxgränser för vilken effekt bilen får ge per kg också.

Amatörbyggt behövs inte för ett motorbyte, då är det ombyggt fordon som gäller. Då behöver man byta bromsar och, i vissa fall, hjulupphängning.
I fallet med en V70 bör det gå att bygga om till AWD, byta motor och byta bromsar till t ex S60R för att kunna regga som ombyggt.

Men det är lite olika det där. Det man ska göra är att ta kontakt med SFRO och höra med dom exakt vad som behövs. Det är ju inte billigt att bygga om till ombyggt fordon...

Det finns ingen möjlighet att regga om en bil nyare än -92 med utbytt motor utan att gå via SFRO.
Från Zatzy angående effekt per kilo:

"Gällande regler är 1,5kW per 10kg tjänstevikt"
Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]