- mån 14 jan 2013, 19:51
#718062
Angående Saab vs Volvo, så har jag haft 3 saabar och 2 volvo.
Den första saaben räknas egentligen inte, för den var en 9 år gammal 9000 som gått 16 000 mil. I den bilen bytte jag nog varenda del som gick att byta under de 2 åren jag ägde den, inklusive hela motorn.
Sen hade jag en 9-3 2,0t -04 och en 9-5 2,3t -07.
9-3 hade inga egentliga fel, den gick faktiskt som ett skollat troll. Men den led av huggkoppling och en riktigt usel växellåda, som man var tvungen att lära sig växellägena på annars fick man inte i växlarna.
Min 9-5 2,3t -07 var inget annat än en katastrof, 13 ggr på verkstan under första två åren. Den drog vänster och hade problem med ac:n. När allt var grejat körde jag den faktiskt 3 år problemfritt. Men den hade en egenhet att 2:an hoppade ur i vänstersvängar när den var kall.
Jag har också haft en V70 2,5t -08, en gudomlig bil med 0,0 fel. Helt fantastisk bra och skön att köra.
Nu har jag en V70 D4 -12 som hittills endast haft ett fel att kopplingssensorn för att starta motorn saknades, så det gick endast med litet trixande att starta motorn. Sen var det tiduret till värmaren som var fel, men det gick på en återkallelse.
I stort upplever jag Volvo som bättre kvalitet, däremot är det nog same same på verkstadsfronten. Jag har ju haft litet otur med Upplands motor, där efterdyningarna fortfarande inte är klara. Men det är ju bara att skita i dem och åka till Bilia istället.
Bara mina 50 cent. Volvo bättre alltså. Men är man smart skulle man köra japanskt. Har svårt att tro att en Toyota åker av bandet utan att teknikerna testat om motorn startar som den ska (Volvo). Eller att fyrhjulsinställningen är rimligt rak (Saab).
Den första saaben räknas egentligen inte, för den var en 9 år gammal 9000 som gått 16 000 mil. I den bilen bytte jag nog varenda del som gick att byta under de 2 åren jag ägde den, inklusive hela motorn.
Sen hade jag en 9-3 2,0t -04 och en 9-5 2,3t -07.
9-3 hade inga egentliga fel, den gick faktiskt som ett skollat troll. Men den led av huggkoppling och en riktigt usel växellåda, som man var tvungen att lära sig växellägena på annars fick man inte i växlarna.
Min 9-5 2,3t -07 var inget annat än en katastrof, 13 ggr på verkstan under första två åren. Den drog vänster och hade problem med ac:n. När allt var grejat körde jag den faktiskt 3 år problemfritt. Men den hade en egenhet att 2:an hoppade ur i vänstersvängar när den var kall.
Jag har också haft en V70 2,5t -08, en gudomlig bil med 0,0 fel. Helt fantastisk bra och skön att köra.
Nu har jag en V70 D4 -12 som hittills endast haft ett fel att kopplingssensorn för att starta motorn saknades, så det gick endast med litet trixande att starta motorn. Sen var det tiduret till värmaren som var fel, men det gick på en återkallelse.
I stort upplever jag Volvo som bättre kvalitet, däremot är det nog same same på verkstadsfronten. Jag har ju haft litet otur med Upplands motor, där efterdyningarna fortfarande inte är klara. Men det är ju bara att skita i dem och åka till Bilia istället.
Bara mina 50 cent. Volvo bättre alltså. Men är man smart skulle man köra japanskt. Har svårt att tro att en Toyota åker av bandet utan att teknikerna testat om motorn startar som den ska (Volvo). Eller att fyrhjulsinställningen är rimligt rak (Saab).