Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrMupp
Angående Saab vs Volvo, så har jag haft 3 saabar och 2 volvo.

Den första saaben räknas egentligen inte, för den var en 9 år gammal 9000 som gått 16 000 mil. I den bilen bytte jag nog varenda del som gick att byta under de 2 åren jag ägde den, inklusive hela motorn.

Sen hade jag en 9-3 2,0t -04 och en 9-5 2,3t -07.

9-3 hade inga egentliga fel, den gick faktiskt som ett skollat troll. Men den led av huggkoppling och en riktigt usel växellåda, som man var tvungen att lära sig växellägena på annars fick man inte i växlarna.

Min 9-5 2,3t -07 var inget annat än en katastrof, 13 ggr på verkstan under första två åren. Den drog vänster och hade problem med ac:n. När allt var grejat körde jag den faktiskt 3 år problemfritt. Men den hade en egenhet att 2:an hoppade ur i vänstersvängar när den var kall.

Jag har också haft en V70 2,5t -08, en gudomlig bil med 0,0 fel. Helt fantastisk bra och skön att köra.

Nu har jag en V70 D4 -12 som hittills endast haft ett fel att kopplingssensorn för att starta motorn saknades, så det gick endast med litet trixande att starta motorn. Sen var det tiduret till värmaren som var fel, men det gick på en återkallelse.

I stort upplever jag Volvo som bättre kvalitet, däremot är det nog same same på verkstadsfronten. Jag har ju haft litet otur med Upplands motor, där efterdyningarna fortfarande inte är klara. Men det är ju bara att skita i dem och åka till Bilia istället.

Bara mina 50 cent. Volvo bättre alltså. Men är man smart skulle man köra japanskt. Har svårt att tro att en Toyota åker av bandet utan att teknikerna testat om motorn startar som den ska (Volvo). Eller att fyrhjulsinställningen är rimligt rak (Saab).
av Mwi
MrMupp skrev: Men är man smart skulle man köra japanskt. Har svårt att tro att en Toyota åker av bandet utan att teknikerna testat om motorn startar som den ska (Volvo). Eller att fyrhjulsinställningen är rimligt rak (Saab).
Nja det är väl inte riktigt sant, Toyota har väl nästan återkallat fler bilar än Volvo & Saab har tillverkat ihop ?:-/
av corzair
Mwi skrev:
MrMupp skrev: Men är man smart skulle man köra japanskt. Har svårt att tro att en Toyota åker av bandet utan att teknikerna testat om motorn startar som den ska (Volvo). Eller att fyrhjulsinställningen är rimligt rak (Saab).
Nja det är väl inte riktigt sant, Toyota har väl nästan återkallat fler bilar än Volvo & Saab har tillverkat ihop ?:-/
Jo men toyota tillverkar väl typ lika många bilar i månaden som volvo gör om året...
av Krakus
Ska jag vara rättvis beträffande Volvo, bör jag skriva att min mest älskade bil, var en 745:a! Även Amazonen gillades! Dock inte av frun :)
OCh dessa bilar hade jag nästan inga problem med. Med ett litet men. En gång gick tändningsmodulen sönder då man varit 20 mil från hemmet. En lördag! Men det fixades utan större problem på 3 timmar!
av kekke
toyota återkaller iaf volvo låssa som det snöa och vi napper på det
av Krakus
kekke skrev:toyota återkaller iaf volvo låssa som det snöa och vi napper på det

Vad säger du? Det snöar ju! Iaf i Sjöbo ;)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Min förra V70 -09 blev återkallad ett par gånger så det där har du tagit ur luften.
Användarvisningsbild
av Bosse78
Är det redan bortglömt att toyota till och med i rättegång ljög att dom inte visste om ett livsfarligt fel med gasen ??? Va väl till och med folk som dog, och dom låtsades som ingenting!!!
av Lövet
Det gjordes en enorm undersökning i USA som kom fram till att det var förarfel i alla fallen. Men det rapporterdes aldrig i Sverige. Sånt säljer ju inga tidningar.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE