Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag vill ha stolsvärmen på max medans jag skrapar rutorna. Annars är lädersätena som att sätta sig på isbitar.
Hmm.. blir stolen verkligen varm innan någon sitter i den på nyare bilar ? Jag trodde att det aktiverades först när någon satt i stolen oavsett om funktionen var aktiverad eller ej.... vilket i så fall måste innebära att jag är tämligen tålig där bak som ej märkt skillnader :???:

/Thomas
Funk skrev:
Jag vill ha stolsvärmen på max medans jag skrapar rutorna. Annars är lädersätena som att sätta sig på isbitar.
Hmm.. blir stolen verkligen varm innan någon sitter i den på nyare bilar ? Jag trodde att det aktiverades först när någon satt i stolen oavsett om funktionen var aktiverad eller ej.... vilket i så fall måste innebära att jag är tämligen tålig där bak som ej märkt skillnader :???:

/Thomas
Visst blir sätena varma innan man satt sig i dessa. Man vill ju inte behöva använda skoteroverall på morgonen :D

Men tillbaka till torkarna.....

De gamla hade ju bra mycket bättre ekonomi, höll i 10 år, minst. Jag brukar bara köpa ny "gummilist" för 39,90 metern eller vad det nu kostar och trä i när de gamla blitt slitna.
VolvoB20 skrev:
Sunschreem skrev:Till dom som har problem med snö och is på bladen så rekommenderar jag att ni fäller ut dom kvällen innan. Slipper man att dom fryser fast i rutan med massa is, gummibladet mår även bättre av att inte slitas från rutan varje morgon :)
Mina torkare går inte att fälla ut, de tar i kanten på huven.

Man kan ju dra i serviceläget, men det är ju kass för då kan man inte starta bilen innan man skrapat alla rutorna, de far ned så fort man rör tändningen.

Dwt är bättre både för dig och bilen om du skrapar först och startar sen. Dom mår inget bra av iskall tomgång
llesrof skrev:Ingen behandling på min vindruta, tack. De funkar oftast bra när behandlingen är ny och när det regnar ordentligt. Annars är det mest ett jäkla klabb tycker jag.
Jag vacar helt enkelt alla mina rutor, vattnet har inte en suck när det kommer. Hör man som jag till den som inte vaxat ihjäl mig så tycker jag turtles vax var väldigt lätt att jobba med :) diskatrasa för invaxning o sånt där papper när det ska av :)
Sunschreem skrev: Dom mår inget bra av iskall tomgång
Varför skulle min dieselmotor må sämre av att den får gå på tomgång och bli lite varm i 2-3 minuter innan jag kör iväg medans jag skrapar rutorna, värmer upp sätena och låter elslingorna avfrosta backspeglar och bakruta?

Det stämmer ju på en bensinare som går fetare vid kallstart och därför tvättar olja från cylinderväggar och späder ut oljan med oförbränd bensin, kanske också med lågt oljetryck vid kallstarten pga gammal olja.

Men en modern dieselmotor har ju inga av dessa problem då den inte går fetare under tomgången , speciellt inte med dages oljor som forfarande är lättflytande vid låg temperatur.
VolvoB20 skrev:
Sunschreem skrev: Dom mår inget bra av iskall tomgång
Varför skulle min dieselmotor må sämre av att den får gå på tomgång och bli lite varm i 2-3 minuter innan jag kör iväg medans jag skrapar rutorna, värmer upp sätena och låter elslingorna avfrosta backspeglar och bakruta?

Det stämmer ju på en bensinare som går fetare vid kallstart och därför tvättar olja från cylinderväggar och späder ut oljan med oförbränd bensin, kanske också med lågt oljetryck vid kallstarten pga gammal olja.

Men en modern dieselmotor har ju inga av dessa problem då den inte går fetare under tomgången , speciellt inte med dages oljor som forfarande är lättflytande vid låg temperatur.

Därför att hur du än vrider och vänder på det så får du längre tid med kall motor jämfört med om du åkt iväg direkt. Vi har även tomgångsförbud på över en minut inom städerna. Bilen blir snabbare varm om du kör iväg direkt än om du ska stå och tugga medans du skrapar rutor. Foder samt kolvringar mår ju säkert underbart av det? Volvo gjorde ett litet test på en lastbil, det bestod av att man startade bilen kall och lät den på tomgång bli varm, sen stänger man av den och låter den bli kall. Upprepa detta 200 ggr så voila har du lyckats lägga på ca 25 000 mils slitage på din bil, och detta utfördes för 3 år sen om jag inte missminner mig helt. Så bara för att du åker ny dieselbil ska du inte tro att du kommer utan. Dessutom sparar du pengar på att ha massa onödig tomgång. Jag har 6 km till mitt jobb, jag startar när jag är redo att åka och får lägga ca 6-7 liter bensin i veckan på att ta mig fram och tillbaka. Räcker detta som argument?

Fick äran att prova flatblades idag, funka skit på motorvägen. Kommer hålla mig till mina skelettblad :)
Sunschreem skrev: Därför att hur du än vrider och vänder på det så får du längre tid med kall motor jämfört med om du åkt iväg direkt. Vi har även tomgångsförbud på över en minut inom städerna. Bilen blir snabbare varm om du kör iväg direkt än om du ska stå och tugga medans du skrapar rutor. Foder samt kolvringar mår ju säkert underbart av det? Volvo gjorde ett litet test på en lastbil, det bestod av att man startade bilen kall och lät den på tomgång bli varm, sen stänger man av den och låter den bli kall. Upprepa detta 200 ggr så voila har du lyckats lägga på ca 25 000 mils slitage på din bil, och detta utfördes för 3 år sen om jag inte missminner mig helt. Så bara för att du åker ny dieselbil ska du inte tro att du kommer utan. Dessutom sparar du pengar på att ha massa onödig tomgång. Jag har 6 km till mitt jobb, jag startar när jag är redo att åka och får lägga ca 6-7 liter bensin i veckan på att ta mig fram och tillbaka. Räcker detta som argument?
Nej, jag fick inte ihop det där alls......

1. Varför skulle kolvringarna slitas så oerhört mycket mera innan dieselmotorn blir varm. En modern olja flyter bra och smörjer bra redan vid låga temperaturer. Och problemet med att cylinderväggarna tvättas av oförbränd bensin finns ju inte heller på en diesel. Så vad skulle det vara för något då som sliter ?

2. 200 kallstarter = 25.000 mil. Jag gjorde 200 Kallstarer per år med min mazda under 15 år det skulle alltså motsvarat 15 * 25.000 = 375.000 mil. Huvva....

3. Bränsleekonomi/miljö Om jag använder bränslevärmaren som är standard i alla volvodieslar så får jag högre total förbrukning än om jag varmkör motorn istället medans jag skrapar rutorna, jag har provat.

Japanerna måste göra grymma motorer för mazdan hade varken tappat effekt eller drog olja efter de "375.000" milen
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
llesrof skrev:Att 200 kallstarter skulle motsvara 25000 mil låter som en sådan där oemotsagd "sanning" som går i arv genom generationer av motormän.
Jag är bara ute efter fakta eller en vetenskaplig förklaring. Inte bara gamla sägner som har passerat bäst-före-datum pga teknikutvecklingen. :D :D :D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]