Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:
2444ever skrev:Sen kan dom väl vara lite finkänsliga, minns när dom helt kallt hamrade upp rosthål i balkarna på gamla Bettan, det kändes i hjärtat.

Bromsar skall dom vara petiga med.
PS. Självklart skall dom vara noga med bärande delar också, även om det känns sorgligt när dom misshandlar ens ögonsten.

Ja, rost tycker jag dom faktiskt brukar vara lite löjligt hårda med. Vad är ett 1x1cm (som är 1x1dm när man lämnar bes.) rosthål i en balk jämnfört med läckande bromsar t ex? :roll:
Gjorde en liten komplettering i mitt inlägg, min poäng var inte att de skulle ta lätt på bärande balkar.
Har aldrig klagat på någon anmärkning genom åren. Utom en gång faktiskt, men då var det en totalt övernitisk sur besiktningsman som utöver det även måste ha vaknat på fel sida, hade det varit i en Mr Bean-film hade folk ändå tyckt att han spelade över, det var helt extremt.
Tycker det är bättre att de är för petiga än tvärtom.
Så länge testerna genomförs genom att utföra moment som bilen är konstruerad för känns det OK men om man använder övervåld för att forcera sönder saker skulle jag däremot kräva ersättning. Men hellre att en nitisk besiktningsman förstör en halvdålig bromsslang än att jag blir T-bone:ad av en lastbil i en korsning eller kör över någon pga att den klarade bes med undermåliga bromsdetaljer.

/John
av umekille
Bilen var en LT31-84 och killen äger en bilverkstad ,skulle få åka hem o byta
det trasiga med en 2-a då en äldre bilprovare kom o la sig i det hela.Vi får
hoppas att även i fortsättningen folk som jobbar där har ett bilintresse i baken
så det inte blir folk som jobbar bara för dom haft tur och kommit in där.
2444ever skrev: Har aldrig klagat på någon anmärkning genom åren. Utom en gång faktiskt, men då var det en totalt övernitisk sur besiktningsman som utöver det även måste ha vaknat på fel sida, hade det varit i en Mr Bean-film hade folk ändå tyckt att han spelade över, det var helt extremt.
Sånt får man inte skriva utan att också berätta :)
Är ingen bra historieberättare så det blir nog lite antiklimax, är dessutom många år sedan så minns egentligen mest att han var en riktigt äkta surgubbe.
Grejen var att jag hade fått några 2or och 1or (fanns ju förr) vid en besiktning. Körde in för ombesiktning, hade inte gjort vid 1orna, bara 2orna. Det första han gjorde var att mycket surt påpeka att en av 1orna inte var fixad. Då sa jag något om att det behövde man väl inte ha fixat, skulle jag inte ha sagt, det var här han blev som en överdriven parodi på en sur nitisk byråkrat, saknades bara att det börjat rinna ättika ur öronen på honom. Svårt att återge, och kommer inte ihåg alla detaljer. Men det första han gjorde var att börja minutiöst gå genom säkerhetsbältena centimeter för centimeter (bokstavligen) med typ ett åskmoln runt huvudet (inte bokstavligen). Så fortsatte det ett tag, när jag försynt frågade om han inte bara skulle kolla 2orna var han nära att explodera. Till sist har jag för mig att jag gick fram till någon annan kontrollant och frågade om han verkligen skulle kolla genom allt och då fick jag lite hjälp. Kommer faktiskt inte ihåg riktigt hur det slutade.

Lite lagom övernitiska kontrollanter har jag ju råkat ut för precis som andra, men det stör mig inte så mycket egentligen (utom just för stunden), är bättre åt det hållet än åt andra som sagt.
umekille skrev:Bilen var en LT31-84 och killen äger en bilverkstad ,skulle få åka hem o byta
hoppas att även i fortsättningen folk som jobbar där har ett bilintresse i baken
Om han har en bilverkstad så borde han väl ha lite bättre koll på bilen så att den är trafiksäker, kan jag tycka.
Kanske därför bilprovaren var extra nitisk. En bilverkstad borde föregå med gott exempel och hålla bilen i bra skick.
fd jobbarkompisen besikta sin ford förra måndagen,( vanliga bilprovningen) de slog ner på rostbalkar och en del andra fel men inget om bromsrör sen när bes killen backa ut och skulle ner till bromsprovaren bromsa han av röret på vägen. Det blev omgående körförbud och avbruten besiktning.
Hon sa ingen utan fixa bara taxi hem.
Jag hade nog sagt ett och annat ord för att de inte anmärke på längsgående bromsrör. Det måste varit bra dåligt för bromsa av det.!!!
umekille skrev:Bilen var en LT31-84 och killen äger en bilverkstad ,skulle få åka hem o byta
umekille skrev:En kille satt i bilen och våldbromsa och en annan bände
och knacka så röret börja spruta bromsvätska.

Hmm, låter vinklat på nåt vis.

Iaf, eftersom du skriver att det började spruta bromsvätska först, för att i nästa inlägg skriva att han skulle få åka hem och byta det trasiga, då är det nåt som inte stämmer.

Men åter till min åsikt om det hela :) Helt rätt av besiktningsmannen, om dom misstänker att det är ett fel, då får dom för min del gärna kolla det mer noggrant, för hellre det än att det skulle spricka sönder vid en panikbromsning. Hade det varit ok hade dom inte kunnat få det att läcka.
av umekille
Amarace det var bara lite fuktigt innan så det hade hållit åka hem
med o byta ut. Vi får se om något år hur det har gått med det nya
inom bilprovandet...säkert kommer det många bilar med
2-or på blocket billigt framöver en händig kan köpa och fixa
med vinst.Många fina bilar men med strunt 2-or kommer gå på skroten med.
nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]