Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klasson845
Hej

har en 855 -96:a, 2,5 10V, ca 30 000mil. Köpt 10w-30 mineralolja på biltema, och har för intressets skull ringt 3 olika volvoverkstäder för att se vad de rekommenderar.

Verkstad nr 1: ´
Du ska inte ha mineralolja, det är för låg kvalitet för denna motorn som är relativt modern. Motorn kan koksa igen. Minst halvsyntet eller helsyntet. 5w-40 eller 10w-40. 10W-30 går också bra.

Verkstad nr 2:
Sa samma sak som ovanstående.

Verkstad nr 3:
Denna motor klarar de flesta viskositeter utan problem, den är inte särskilt känslig. 5w-40, 5w-30, 10w-30, 10w-40 har ingen större betydelse. Helsyntet är bättre än mineral men det viktigaste är att du köper en kvalitetsolja.

Instruktionsboken:
Verkar gå att köra med de flesta viskositeter enl tabellen. Samt står det att "En hel- eller delsyntetisk olja får användas om de uppfyller kraven på kvalitetsnivå" Alltså är det inga problem att köra med någon av dagens mineraloljor.

Vad har ni för råd? Jag är mer av den ekonomiska typen, och betalar helst inte för mycket om det inte gör något "extra" för motorn.
av klasson845
Skall pckså tillägga att verkstad nr 1 sa att det kan "skära sig" , och få negativa konsekvenser om man blandar en syntetisk och en mineralolja. Detta har jag mycket svårt att tro. Köper man en gammal bil så vet man ju inte vad för olja som varit där innan. Jag undrade också om semisyntetoljor, att det inte framgår hur stor del som är syntetisk och hur stor del som är mineral. Detta sa han att det är normalt 50-50, men när jag motsatte mig detta så svarade han bara "Det är i alla fall det vi rekommenderar".
js1 skrev:Biltemas helsyntetoljor är så billiga så varför använda ngt annat ?:-/
Nej varför inte?

5W40 har jag kört i alla mina 850 och X70 bilar (alla med turbo) endast en gång som ja köpte 0W40 helsyntet på kanpanj. Delsyntet eller helsyntet är att föredra. Mobil1 och Castrol brukar jag välja.
Har man vägarna förbi Gkås i Ullared så finns det billig Mobil1 olja även andra märken. Väljer man bara rätt klassning och viskositet så är det lugnt.

Klart att oljorna är blandbara.
Jag brukar använda biltemas delsyntetiska olja. Den kommer från Statoil och håller hög kvalitet till lågt pris. Vill du få ner förbrukningen ännu mer rekommenderas ACEA A5-klassad 0W-olja. Finns också på Biltema. Mobil 1 är annars en mycket bra olja som brukar finnas överallt. Den finns också som en "Fuel efficiency"-olja som sänker förbrukningen med ytterligare 1-2 %. Annars ska du ha minst ACEA A3-klassning och byta helst var 1000:e mil.
koffen skrev:Jag brukar använda biltemas delsyntetiska olja. Den kommer från Statoil och håller hög kvalitet till lågt pris. Vill du få ner förbrukningen ännu mer rekommenderas ACEA A5-klassad 0W-olja. Finns också på Biltema. Mobil 1 är annars en mycket bra olja som brukar finnas överallt. Den finns också som en "Fuel efficiency"-olja som sänker förbrukningen med ytterligare 1-2 %. Annars ska du ha minst ACEA A3-klassning och byta helst var 1000:e mil.
Inte alls säkert att den kommer från statoil då dom köper utav den som kan ge bäst pris. Ska du vara mer säker på att du har astatoil i dunken så föreslår jag att du gör som jag och åker till swedol. Biltema för stunden kör med ett låglågbudget från UK som heter carlube.
av *pettson*
Nu har ju inte oljans *blaskighet* nåt med oljans viskositet eller förmåga vid arbete att göra. Inte heller är det anledningen till ljudet.
Dom flesta som är insatta VET att det är skillnad på ljud om man kör helsyntet eller t.ex en mineral. Men inte för att dom är blaskigare eller tjockare, utan för att en helsyntet leder ljud mycket bättre än andra oljor, bättre vidhäftning vid metallen gör att mer ljud går ut i metallen.
Jag förutsätter naturligtvis att där inte finns några andra mekaniska problem i motorn.
Så visst är det alltså skillnader mellan oljor ljudmässigt, men dom beror inte på det man tror och har inte heller någon inverkan på funktionen.
Oljors blaskighet i rumstemperatur har som sagt inte heller det med nåt sakligt att göra. Men gillar man inte ljud så förslagsvis används en förbaskat dåligt olja med dålig häftning. Då blir det lite mekaniska ljud som leds ut, dock förmodligen med större mekaniska ljud kommande av mera permanenta skäl.

En vanlig 10W40 fungerar utmärkt i en B5252 och en helsyntet med 5W40 också.
Det är motorns SKICK som avgör vad för olja som är bra. En motor med många mil på nacken som börjar bli lite gles i lager och annat mår inte bra av en helsyntet 0w30 oavsett hur bra den är. Den mår bättre med en något tjockare olja som t.ex 10w40.
Att kliva över 10W som kall egenskap, är egentligen bara dumt då det ökar risken för sönderkörda vevstakslager under uppvärmningsperioden.

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]