Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niklas850GLT
Tänkte bygga ett Sportsystem till min 850GLT (sedan) 8)
Tanken är att behålla gamla "katten" och bygga därifrån och via en skarvmuff gå från orginal storlek till 2,5" eller upp till 3".
Vilket är bästa storleken för att inte tappa Hk?
Motorn är en 2.5L 10v upp trimmad till 175Hk (vet dock inte vad som är gjort i trimväg) :(

Vilka delar behövs mer till systemet?
Självklar förstår jag att det behövs en del böjar, rakarör o ljuddämpare :)
Men vet dock inte längder el. vinklar o antal.

Sen vet jag att jag behöver ta dom gamla fästena från dämparen och svetsa på det nya röret.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag skulle inte gå grövre än 2.5" på en sugis. Nu har jag aldrig varken kört eller åkt i en sugis-5a med grövre än 2.5", men 7/900-serien kan iaf bli slöare med 3".
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med vinklar och längder, men du kanske kan kolla på kompletta halv-satser och få reda på varje längd därifrån.
Vet att t ex simons säljer både halv-satser, samt varje del ifrån halv-satsen var för sig.

Annars är det väl bara att krypa under och mäta ;)
Användarvisningsbild
av Nexus
Skulle tro du helt kan bortse att bilen är upptrimmad . Folk som säljer bilar ljuger så de tror sig själva.... Ett bra ex är kolla garaget.org eller bilar på blocket!
Max 2,5" resten är bara elda för skatorna.....
av Niklas850GLT
Lucif3r skrev:Jag skulle inte gå grövre än 2.5" på en sugis. Nu har jag aldrig varken kört eller åkt i en sugis-5a med grövre än 2.5", men 7/900-serien kan iaf bli slöare med 3".
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med vinklar och längder, men du kanske kan kolla på kompletta halv-satser och få reda på varje längd därifrån.
Vet att t ex simons säljer både halv-satser, samt varje del ifrån halv-satsen var för sig.

Annars är det väl bara att krypa under och mäta ;)

Jo jag får väl göra det ;)
av Niklas850GLT
Nexus skrev:Skulle tro du helt kan bortse att bilen är upptrimmad . Folk som säljer bilar ljuger så de tror sig själva.... Ett bra ex är kolla garaget.org eller bilar på blocket!
Max 2,5" resten är bara elda för skatorna.....
Jo men jag vet att den har 175Hk då jag fått den testad av en vän som håler på med trimm så jag vet att den är upptrimmad.
Dock kunde vi inte komma på, på vilket sätt eller vad som är bytt.
Orginal är det ju bara 140 om jag inte minns fel ??:-/
av JT855
Måste man inte göra jävligt mycket på en sån motor för att få ut 35 hk extra? När det dessutom inte ens sitter sportsystem på den ännu?
Användarvisningsbild
av Taxen47
Du får bestämma dig vad du har för motor.
Har du en GLT så har du 170hk och B5254 motorbeteckning,alltså 4 ventiler/cylinder
Har du en SE så har du 144hk och B5252 motorbeteckning,alltså 2 ventiler/cylinder.
Vad står det på tändstiftskåpan? DHOC eller 20 Valve?
Vad står det på klacken där motornumret är instansat?
Har du en GLT har jag läst att man kan köpa ett chip för ca 4000kr och få ca 5 hk till.Kan vara detta du far efter.
av StefanWasa
Jag snor tråden lite...
Vad står det på klacken där motornumret är instansat?
Vart hittar man denna exakt, har letat men inte hittat?
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Enklaste för att få lite mer morr i den måste väl vara att byta till fullflödes på sista dämparen o ha 3" där? Fan jag har haft rakt rör o sen japs i slutet o det är inget kul om du ska åka längre än typ 1 mil :P

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]