NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jensam
#71681
Jag har funderat på att installera extraljus på min V50 och jag har hittat en originalsats från Volvo som jag ev tänkt köpa. Frågan är bara om den är svår att installera själv? Vad är det man behöver göra? Hur kopplar man in kabelsatsen som följer med? Är bilen "förberedd" för installation av extraljus, alltså: behöver man borra hål i plasten osv.?

Jag är inte duktig på bilar, har väl som mest installerat basrör och bytt högtalare (på andra bilar) men inte mer.
Användarvisningsbild
av CarMan
#71790
det är lite knepigt att instalera extra ljus på denna bil. går åt mycke skruva o en hel del demonteringar, samt att du måste såka i lite plast.

en ur ulel sats, neä man är van vil V70N.s fina sats
Användarvisningsbild
av Ljusbusen
#71874
Det tog en hel dag för mig att instalera mina xenon-ljus. Du måste bort med hela kofångaren (all plast) för att montera V50:s extraljussats. Tror att det är nog det enda sättet att få fast extraljusen dock... Det finns som ingenting att fästa extraljusen i fronten på bilen.
Elen får du dra in hela vägen genom motorutrymmet och i i cupen för att sätta knappen för till och frånslag samt styrsignal och relä monteras bakom handskfacket. Se upp om du har en brytare för airbagen så att du inte demonterar den :-(

Lycka till
Användarvisningsbild
av poseidon
#72102
Ljusbusen skrev:Det tog en hel dag för mig att instalera mina xenon-ljus. Du måste bort med hela kofångaren (all plast) för att montera V50:s extraljussats. Tror att det är nog det enda sättet att få fast extraljusen dock... Det finns som ingenting att fästa extraljusen i fronten på bilen.
Elen får du dra in hela vägen genom motorutrymmet och i i cupen för att sätta knappen för till och frånslag samt styrsignal och relä monteras bakom handskfacket. Se upp om du har en brytare för airbagen så att du inte demonterar den :-(

Lycka till
Man behöver kanske ingen separat knapp för extraljusen, de kan ju gå direkt på helljusen. Sen kan man ju ha en separat säkring som man eventuellt tar ur på sommaren exempelvis. Det blir kanske enklare då.
Användarvisningsbild
av Ljusbusen
#72149
Problem eller ej? Styrsignalen som man kopplar in relät på sitter in bakom handskfacket så man blir troligen tvungen att hämta signalen därifrån och då även dra in kablarna i cupen. Placering av knappen är rätt bra bakom radiokonsollen där syns den inte och du kan även sätta fler knappar där till 12V konstantström för tfn. eller gps om så önskas :-)
Användarvisningsbild
av Avarell_Dalton
#72258
Ljusbusen skrev:Problem eller ej? Styrsignalen som man kopplar in relät på sitter in bakom handskfacket så man blir troligen tvungen att hämta signalen därifrån och då även dra in kablarna i cupen. Placering av knappen är rätt bra bakom radiokonsollen där syns den inte och du kan även sätta fler knappar där till 12V konstantström för tfn. eller gps om så önskas :-)
Ett relä i motorutrymmet som styrs av helljusen behöver inte tas inne i bilen. Kan inte se enda anledning till att spänningen på helljuslamporna inte skulle funka och är de jordstyrda (vilket jag tvivlar på) är det ju lätt fixat på relät. Det enda problemet med att montera i motorutrymmet är att omgivningen är rätt aggresiv på strömtjuvar och liknande. Det finns kabelskor med lim i som man först klämmer (glöm tänger utan utväxling) och sen värmer med värmepistolen så att man får en hermetiskt tät anslutning, ett alternativ är ordentligt med vulktejp.

Sen undrar jag om inte en sån där reg.skyltshållare duger? Det beror ju på hur tunga ljus du hänger på förstås men jag antar att du inte vill dölja hela fronten på bilen.

Det kan mycket väl vara så att Volvo har en kabelsats du kan köpa och gör det så finns det en utförlig arbetsbeskrivning men som någon skrev här ovan så räkna med en hel del skruvande. Att ta bort fronten på bilen låter ju satans dramatiskt men jag tror du klarar det om du har en av Volvos demonteringsanvisningar.

Personligen skulle jag inte montera extraljus då de förändrar utseendet på bilen för mycket samt att jag är nöjd med det ljus jag har, bi-xenon orginal, men alla är vi olika.
Användarvisningsbild
av CarMan
#72303
Avarell_Dalton skrev:Den som söker han finner. Hittade en instruktion för extraljus här: http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... MA_8698346[sv-SE].pdf Den har även en bild på en sån där reg.skyltshållare.

Och för den som vill leta andra monteringsanvisningar:
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii/search.asp
vi andra som läser hela instruktionen ser att man måste ta bort stötfångaren o montera ett fäste i balken så nuberskyltshållaren har nått stadigt att sättas fast i.

jat rekomenderar inte dom där universal hållarna, dom är inte stadiga.
Användarvisningsbild
av NickeB
#72374
Apropå hur stadiga universalhållare som man sätter bakom nummerplåten är, så kan jag meddela att de sitter klart över förväntan. Nu har jag inte provat montera en sådan på just V50 men på en 850 fäste jag 6st skruvar av "fransk typ" bara i mjukplasten. Med 2st Hella 1000FF hade jag inga problem alls med denna infästning under drygt 7 års tid och ett antal tusen mil... (D)
Användarvisningsbild
av Ljusbusen
#72415
Alla sätt är bra utom de dåliga...
ett tips är att sätta ett plattjärn bakom lamporna som håller ihop dom och sedan sätta två stag för att minska vibrationerna.
Det finns inget värre än lampor som fladdrar...
Sen kan man ju tillägga att om man gör det åt sig själv så kan man gärna lägga ner några timmar på att få det riktigt stabilt och bra samt hyfsat stöldsäkert. Har sett en XC 90 med extraljus for c:a 20000:- (hella xenon) där tändboxarna satt under lamporna utanpå stötfångaren. som gjort för att stjäla...

Min XC90 D5 har fått uppgraderingen i samban[…]

Byta motorolja V60

Ser ut som att Volvo har maskinskadegaranti p&ar[…]

Jag gjorde test på min ventilation med gummi[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öp[…]