Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#716137
Har böjt lite mer på torkararmarna samt hittat rätt skruvmejsel, nån torx, så jag kunnat höja strålarna och då inte fått lika mycket vätska på fel ställe, så det har blivit lite bättre tror jag.
Men det är ju ett känsligt system, som en symfoniorkester men spelar bara ett instrument falskt så låter det skit, för hög stråle så missar den rutan i annat än hög fart och är den för låg får man allt på bladen och bladen måste ha rätt tryck, som f ö känns väldigt svagt. Sen är det inte strålar utan en dimbildning så det når ju inte rutan om den står för högt eller mitt på utan mest om den står lågt men då hamnar det ju å andra sidan lågt på bladen vilket inte var bra, men stråle å andra sidan blir ju lite som punktmarkera... när sprutarna sitter under huvkanten blir det för liten vinkel mot rutan, bättre som Volvo har att de sitter längre fram på huven och skjuter en kraftig stråle, där har de tänkt till, de sitter inte där av en slump. Å andra sidan fryser de väl lättare ovanpå? Eller har de eluppvärmda idag? Undrar om biltillverkare har en egen avdelning för vindrutetorkarsystemen eller om det bara är en specialist eller inte ens det utan någon annan tekniker som får vänsterknäcka?
#716138
Till dom som har problem med snö och is på bladen så rekommenderar jag att ni fäller ut dom kvällen innan. Slipper man att dom fryser fast i rutan med massa is, gummibladet mår även bättre av att inte slitas från rutan varje morgon :)
#716149
semmelman skrev:...
Undrar om biltillverkare har en egen avdelning för vindrutetorkarsystemen eller om det bara är en specialist eller inte ens det utan någon annan tekniker som får vänsterknäcka?
Förr eller senare kommer det väl alltid in nån ny förmåga på alla olika avdelningar som fnyser åt gamla erfarenheter. Som i detta exempel så finns det säkert en tanke med att ha spolarmunstyckena en bit fram på huven, men förr eller senare kommer det väl någon som tycker det ser gammeldags ut och flyttar dem till någon annan plats och får lära sig varför dom sitter där dom sitter idag. Verkar ju som att vissa saker "glöms bort" på diverse avdelningar, som t.ex. nya V40 verkar ha en design på bakdelen som gör att det blir väldigt skitigt på bakluckan. Känns ju som att den detaljen borde vara gammal kunskap.
#716237
2444ever skrev:...som t.ex. nya V40 verkar ha en design på bakdelen som gör att det blir väldigt skitigt på bakluckan. Känns ju som att den detaljen borde vara gammal kunskap.
Till skillnad från en Volvo kombi då eller..? :mrgreen:
#716269
llesrof skrev:
2444ever skrev:...som t.ex. nya V40 verkar ha en design på bakdelen som gör att det blir väldigt skitigt på bakluckan. Känns ju som att den detaljen borde vara gammal kunskap.
Till skillnad från en Volvo kombi då eller..? :mrgreen:

Ja visst! Varken min 945a eller V70 blev/blir skitig på bakdelen! :mrgreen:
... Eller hur var det där nu... :lol: :roll:
#716390
Lucif3r skrev:
llesrof skrev:
2444ever skrev:...som t.ex. nya V40 verkar ha en design på bakdelen som gör att det blir väldigt skitigt på bakluckan. Känns ju som att den detaljen borde vara gammal kunskap.
Till skillnad från en Volvo kombi då eller..? :mrgreen:

Ja visst! Varken min 945a eller V70 blev/blir skitig på bakdelen! :mrgreen:
... Eller hur var det där nu... :lol: :roll:
Ok, jag gick på hörsägen här. Läste lite i tråden om nya V40, en del där tycker ju att det blir väldigt skitigt och jag förstod det som att de menar sämre än andra kombis - alltså att det är gamla härdade Volvoägare som skrivit. Och då jämfört med andra modernare kombis, inte t.ex. gamla fallfärdiga 945 :)
#716516
Ja jag satt i en kollegas bil idag som hade gamla hederliga spolarmunstycke (trots att det var en tysk det med) som vart å ett spruta tre kraftiga strålar på rutan, perfekt, de störs mycket lite av fartvinden utan är alltid perfekta, det blev rent på ett svep, medans mitt moln av fukt ser man inte var det sprutar och är extremt känslig för olika farter och är det lite sidvind så sveper fuktmolnet bort med vinden, fy faan för nya teknikspolingar som inte förstår att lära sig lite av de äldre med erfarenhet, alla gamla misstag måste tydligen göras om av nya generationer, om och om och om igen. Bilarna nådde sin tekniska fulländning 1973 och sen blev allt bara sämre. Mer lull-lull men inget som gjorde nåt bättre bara multiplicerade antal chanser till fel.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]