Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mr Moon
Hej på er!...Här kommer en nykomling som bestämt sig att sluta sig till skaran....

Men innan man blir fullvärdig medlem och med volvo tänkte jag ställa en liten fråga...

Har tänkt mig att skaffa en V70 och sitter nu och spanar runt på nätet, kolllar i dom lägre prisnivåerna runt 60-80 tusen,med automat och det verkar mest vara importerade kärror.....har hittat en med all den utrustning som jag vill ha och den verkar se fin ut......MEN...vågar man lita på att 14.000mil stämmer på en importerad 97:a????? prset är väldigt attraktivt och det får mig att undra liiiiite...magkänslan är den att den borde vara dyrare med den utrustningen och milen......men vad vet jag.....har ej haft volvo förut så man är ju lite novis på området om dem brukar vara skruvade mätare osv.......
Finns det nått bra sätt att kolla detta?? ringa den lokala volvo handlaren?? börja gräva runt i ursprungslandet???
Ytterst tacksam om jag kan få några goda råd på vägen!!!

Mr Moon..
av Frigge
Mitt råd är enkelt, KÖP INTE IMPORT !!!
Användarvisningsbild
av ankman
Mitt råd :
Om det är en import så ska dom kunna visa att den är servad och kolla så inte serviceboken är nyare än den första servicen (många faller där) Och kolla på en annan bil av samma årsmodel och ungefärliga mil.. Kolla då förarsätet hur mycket slitars det är om det är ungefär lika och pedalgummin om dom är ungefär lika..
Och när importerades den till SWE... Finns det service gjord här... Är det en syderopé ska du vara vaksam på att volvo med flera har mindre värmepaket i syderopéer så är du frusen av dig ska du inte ha en sådan... Går ej att kolla med ett lätt ingrep utan att riva... Du får ingen hjälp av volvo att kolla vilket paket de sitter med deras data... Och är du fortfarande sugen på den kan du begära bilprovningens bildiagnos på den så hårdkollar dom bilen .. Och då kan du be dom att kolla skicket vs milen.. Men om alla papper ser bra ut och du tycker att bilen är fin och att du tror att du kommer att trivas med den så ser jag inget hinder att det är en import... Jag har haft några importer och jag har varit jätte nöjd..
Skilnaden med att köpa en import är att de brukar vara mindre sten skott på fronten.... Och dom som skriker rakt ut bara för att det är en import har bara hört om dom som haft problem och inte av dom tusentals som är jätte nöjd..
Eller så har dom blivit lurad själv och inte kollat upp bilen noga...

Kolla noga begär hjälp om du inte kan själv och då är bilprovningen bra att ha..
Ser allt bra ut ... - Köp bilen-
av Frigge
ankman skrev:Mitt råd :
Om det är en import så ska dom kunna visa att den är servad och kolla så inte serviceboken är nyare än den första servicen (många faller där) Och kolla på en annan bil av samma årsmodel och ungefärliga mil.. Kolla då förarsätet hur mycket slitars det är om det är ungefär lika och pedalgummin om dom är ungefär lika..
Och när importerades den till SWE... Finns det service gjord här... Är det en syderopé ska du vara vaksam på att volvo med flera har mindre värmepaket i syderopéer så är du frusen av dig ska du inte ha en sådan... Går ej att kolla med ett lätt ingrep utan att riva... Du får ingen hjälp av volvo att kolla vilket paket de sitter med deras data... Och är du fortfarande sugen på den kan du begära bilprovningens bildiagnos på den så hårdkollar dom bilen .. Och då kan du be dom att kolla skicket vs milen.. Men om alla papper ser bra ut och du tycker att bilen är fin och att du tror att du kommer att trivas med den så ser jag inget hinder att det är en import... Jag har haft några importer och jag har varit jätte nöjd..
Skilnaden med att köpa en import är att de brukar vara mindre sten skott på fronten.... Och dom som skriker rakt ut bara för att det är en import har bara hört om dom som haft problem och inte av dom tusentals som är jätte nöjd..
Eller så har dom blivit lurad själv och inte kollat upp bilen noga...

Kolla noga begär hjälp om du inte kan själv och då är bilprovningen bra att ha..
Ser allt bra ut ... - Köp bilen-
Spelar ingen roll hur noga man kollar bilen, man blir lurad ändå.
95 % Av alla Importerade bilar är fejkade. Även om just denna inte skulle vara det kommer den i framtiden ses som det, tro mig...
av onm
Att 95% av alla importer skulle vara skumma. Det tror inte jag på. En stor anledning till att man åker till tyskland är ju att urvalet är mkt större där. Vill du ha en viss färg + utrustning så hittar du fler o välja på i tyskland än i Sverige. Visst finns det bilskojare så klart men många som importerar gör det för eget bruk o är rätt noga med att kolla att bilen är ok innan de köper den. Behärskar du språket så går det att undersöka den tyska historiken oxå. Och dessa har ingen anledning till att lura näste man när bilen väl är i sverige. Jag talar av egen erfarenhet och har flera bekanta som köpt bilar i tyskland för just urvalets skull. Och vi har inte lurat nästa köpare. Mätarställiningen på svenska bilar är inte alltid att lita på heller. För det råkade jag ut 2 ggr när jag skulle köpa min nuvarande 855:a. Jag ringde på 2 annonser, o det lät lite för bra för att vara sant (en var importerad för ca 5 år sedan o en var svensksåld). Ringde till bilregistret och det visade sig att båda hade fejkad mätarställning. Lätt o kolla alltså, fast tyvärr kan du inte kolla så många år tillbaka men värt att försöka i alla fall.
Men, givetvis skall man vara på sin vakt. Titta i serviceböcker/kvitton/bilregistret/gå på magkänslan/mm. Verkar ngt skumt=ta en annan bil.
av lucas99
Köp ingen import, det finns gott om svensksålda till salu till bra priser så varför köpa en import med osäkert miltal.
14000mil på en 97:a låter skumt dessutom har ju nästan alla importer en mätarställning på runt 16000mil.
Det är ingen garanti att milen stämmer om det är en servicebok med på
en import för att i Tyskland går det att köpa fejkade serviceböcker!
Såg ett program på tyska RTL för några år sedan som handlade om mätarfusk och krockskadade bilar som "lagades" o sen exporterats!
Mkt intressant program!!!
av onm
Jag håller med om ovan. När det gäller volvo så finns det så många många svensksålda volvo till salu så visst kan man rata de importerade. För viss risk medför det ju att de är importerade (även om jag nu INTE håller med om att 95% av importerna skulle vara skruvade!).

Mitt råd är fortfarande gällande svensksålda bilar: misstänker du något=slå en signal till bilprovningen så får du mätarställningarna de senaste besiktningarna.

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]

Gör som KalleJ säger för att kunna […]

EX30, påstår dom.

Jag måste tyvär säga helt tvä[…]