Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av obojoj
Jag har en 745 -90 GLE .
Batteri lampan har börjat lyst, har bytt kol (laddningsregulator) men lampan lyser ännu starkare nu. någon som har ett tips / knep.
...
av sicnarf
Mät på batteriet med bilen avstängd. 12 ska den visa. Mät sen när bilen är på tomgång och se om generatorn laddar. Den ska visa 14 ca. Då vet du att generatorn funkar. Tror att felet inte är laddregulatorn utan det är dioderna inne i generatorn som är kassa. Köp en NY (!) generator på Biltema för bara 899 kr och montera den så är problemet borta för din gamla generator är förbrukad tror jag
Det verkar som din generator laddar OK. Händer ibland faktist att den batterilampan lyser svagt fast generatorn laddar helt normalt. Har du kollat så alla anslutnings kablar bak på generatorn sitter fast ordentligt speciellt pluskabelskon som är ansluten till generatorn? Dålig kontakt där ger sånt fel. Du kan testa att byta generator om du har en reserv liggandes hemma och se vad som händer. Men annars så funkar din generator och laddar fint. Kolla jord punkterna med.
av sssljo
obojoj skrev:Jag har en 745 -90 GLE .
Batteri lampan har börjat lyst, har bytt kol (laddningsregulator) men lampan lyser ännu starkare nu. någon som har ett tips / knep.
...
Hej.
Lyser lampan när tändningen är av?
Kan vara så att diderna i generatorn har gått sönder.
Rekommenderar i sådana fall en ny generator från en känd billig kedja ca pris 999kr.
// Jonas
av sssljo
sssljo skrev:
obojoj skrev:Jag har en 745 -90 GLE .
...
Hej.
Lyser lampan när tändningen är av?
Kan vara så att diderna i generatorn har gått sönder.
Rekommenderar i sådana fall en ny generator från en känd billig kedja ca pris 999kr.
// Jonas
Tidigare tråd i ämnet: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=87502

Ok,Tack 72 år gammal motor :-D .Lagren ä[…]

Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]