Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tompasonen
Tjenare, har nyligen köpt mig en volvo 855 t5 2.0t italien import. Riktigt fin. Går som ett skollat #llon :-DD.

-Men idag så tändes low coolant level. Stannade direkt och tittade och trodde då att lampan betydde oljeindikering för låg. Olja var det ingenting i, så jag tog en kompis bil och åkte och köpte mig 1 liter på macken så jag skulle klara mig hem. Fyllde på olja.

*Tittade i expansionskärlet också, Då var det med tomt. (förstårligt när jag nu vet vad lampan betyder) men i vilket fall så fyllde jag på även det. Men vad är det som kan ha hänt när både olja och vatten är borta? Expansionskärlet såg fint ut, likaså oljestickan och oljelocket. *inga blandade vätskor*

Körde hem (2km) lungt och stannade och tittade hemma och det bubblade inte i expansionskärlet eller något sådant. Vattnet var kvar efter dom 2km:erna.

hjälp mig? :P

*Har tittat lite mera och har märkt att det kommit ut lite olja vid dumpenventilen "eftermonterad öppen" Så förmodligen så är vevhusventilationen rätt igensatt så den trycker ut olja i tryckrören som sedan har gått vidare ner till turbon som har förbrännt oljan. Det är där den har tagit vägen. Men vattnet då? :P
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är väl lite för tidigt för att ropa efter hjälp. Håll koll på nivåerna, och om dom fortsätter att sjunka så kan det kanske vara dags at undersöka saken mer nogrant.

Kan säga att min V70 drack kopiösa mängder vatten i början innan den stabiliserade sig, men den hade varit avställd utan tillsyn över ett halvår också.

Det du kan göra är ju att krypa under och kika om du ser något läckage under motorn.
Vanliga ställen som våra bilar blir att läcka olja på är väl packboxarna vid kamaxlarna samt packboxen vid svänghjulet. Finns såklart fler ställen men det var dom jag kom på så här på rak arm :)
Vattenläckage är det väl vanligast att det är ett hörn på kylaren som gett upp, eller värmepaketet inne i bilen.
Volvo Selekt garanti

Det var bland det dummaste jag hört, nu har j[…]

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]