Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Är väldigt säker på att INGEN tigsvetsar oljig aluminium som hunnit bli 10+år. Aluminium brukar innehålla flera fina legeringar och tidens tand gör inte tigsvetsningen ett dugg lättare.
Sen som sagt.. Hur många sitter på en tig för alu?
Nej.. Ned med tråget och skifta.
Ja, personligen skulle jag aldrig svetsa någonting alls i närheten av olja. Fast jag är och andra sidan kanske lite väl nojjig när det gäller brandrisk osv :P

Och just det, kom ihåg att du måste skaffa volvos rosa packningslim(eller loctite 510) för att limma tråget med.
Kanske går med något annat på tråget, men dumt att riskera att få läckage bara för att du snålat in på limmet :)
Nu är bilen fixad :D
Tack alla för hjälp och bra råd :)

Men kan med lätt het säga det att Volvos packnings lim och Loctite 501 innehåller exact samma saker som biltemas packnings lim =) Har kollat upp detta otroligt noggrant innan jag köpte =)

Sen ska inte servo rören dras åt höger utan åt vänster hade ett j****a jobba innan jag kom på vad felet var och bytte då håll =) Sen gick det skit smidigt att få ner och upp tråget :)
Inte samma som volvo eller 510. Det är precis sånt man INTE ska använda, då det aldrig härdar. loctite 510/volvo härdar.

Ledsen att säga, men det är som sagt helt annordlunda jämntemot volvo/510, och jag har läst massor av inlägg med folk som haft problem med läckage osv, så har det visat sig att dom använt ett lim som aldrig härdar..
Hoppas det håller för dig, men bli inte förvånad om det börjar läcka en vacker(eller regnig) dag.

Tråget kanske inte är lika känsligt, men ska du någongång bort med toppen så ska du absolut under inga omständigheter använda ett elastiskt lim.
Enligt min källa som jobbar med just framställning av olika typer av fog skum, tätningar och silikon så ska det vara samma substanser. Visst att det kanske inte härdar det sa han inget om?
Dock har mitt lim blivit till en fast plast likande hård hinna runt själva trågets kant.

Jag får hoppas och se så länge tråget inte läker olja längre.
Och att bilen går att köra var det som var tanken =)
Bromsrör höger fram

Nu är det luftat och klart och inga läck[…]

Lossa slangen på intercoolern, vänster […]

Kan konstatera att de extra bakdörrskydden so[…]

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]