Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikjo344
Hej,

Jag har ett elfel på min S70 som jag försöker hitta en lösning på.
Problemet uppträder vintertid, det behöver inte vara kallare än några minusgrader ute.

Symptom:
- Kylfläkten går hårt vid start och körning.
- Elmotorfelslampan lyser konstant (Tar cirka 4-5 mils körning innan den går på igen efter jag släckt den)
- Batteriet tycks ladda ur delvis vid några dagars icke-användande av bilen.

Åtgärder:
- Jag har kollat felkoder på motorelfelslampan. Dessa har pekat mot lambdasond samt motortemp.givare. Båda dessa komponenter är bytta.
- Alldeles nyligen har jag bytt batteri mot ett nytt 62ah. Bilen har ändå svårt att orka igång vid kallstart vid några få minusgrader. Probelemet uppträder inte då det är plusgrader ute.
- Jag har mätt spänning på det nya batteriet och den är dryga 12 V med bilen avstängd samt 13.7-9 när bilen går.
- Jordflätan ser bra ut och sitter fast som den ska i chassiet.

Andra omständigheter:
- Jag kör bilen korta sträckor.

Vad bör jag göra härnäst?
Tungviktarn skrev:Hur står det till med tändkablar,stift,rotor och fördelarlock?
Jag har bytt till nya stift, de gamla såg inte bedrövliga ut på nåt vis. Såg inget avvikande angående tändkablarna heller.

Rotor och fördelarlock har jag inte undersökt. Tar gärna tacksamt emot förslag/tips vad jag ska kolla efter angående dessa komponenter.

mvh Mikael
Volvo Selekt garanti

Det var bland det dummaste jag hört, nu har j[…]

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]