Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kaxe
Räcker det med att byta kolfiltret till AC:n när det luktar skit eller måste man även spraya i nåt medel för att få bort lukten?
har luftkvalitetssystem med multifilter.
av Xuri
De räcker nästan alltid med å bara byta filter å de går fort :)

När du plockat ur gamla filtret, starta acn på MAX FLÄKT så blåser du ut lite gamla löv å frökapslar å skit som annars ligger å håller fukten i filtret.

Men dom e ju dyra dom jävlarna filtrena :P
Användarvisningsbild
av Kaxe
Hello

Tackar, filter har jag redan köpt så de är no problemas, ska testa att sätta på fläkten som du skrev. :-)-)
av Xuri
Kaxe skrev:Hello

Tackar, filter har jag redan köpt så de är no problemas, ska testa att sätta på fläkten som du skrev. :-)-)
såg själv nu att jag skrev lite luddigt :lol:

De är alltså när gamla filtret åkt ur å filterhuset är öppet du ska dra på fläkten, sen stoppar du in nya å stänger locket !

Kolla också på filtet så ser du att de är en vit plasttapp som ska träs igenom ett spår i filterhuset, är en tunn plastribba med en urgröpning i, som skiljer av fläkthuset.
Användarvisningsbild
av Kaxe
Är det tappen som pekar neråt på filtret du menar, sitter 6-7 cm in på filtret?
av Xuri
Kaxe skrev:Är det tappen som pekar neråt på filtret du menar, sitter 6-7 cm in på filtret?

ja de sticker ut en lite tapp på filtret. typ 10*10*10mm inte helt fyrkantig utan lite spetsig/konisk.

den tappen måste föras genom ett spår i fläkthuset. Den vita plastribban som sitter å delar av filterhuset har ett jack där den ska passa.

När du skruvar isär de så ser du hur de ser ut å tänk på hur gamla filtret sitter :)

Har för mig den största biten plast som är lite ojämn ska vara uppåt å den plana delen av filtret neråt.

har hänt nån gång man har missat tappen å haft den åt fel håll å har försökt trycka upp filtret....de går säkert med lite våld med de är inte rätt :P

lätt man missar tappen.

å de går utmärkt att bryta filtret lite för att få in de. de är lite anvisade brottytor på de så man kan knäcka de lite å stoppa upp de :)
de gör inget :)
Användarvisningsbild
av Kaxe
Ahaa.. trodde mitt filter var sprucket men då ska det tydligen vara så, ok då vet jag, tackar.
av ast
Ska tydligen finnas någon form av odörbortagare/bakterie dödare som Volvo har. Gjort det på min . Ingår i någon service.
Dom sprutar in något med en slang upp under handskfacket från en sorayburk typ. Sen får det cirkulera i systemet.
av Rövarkungen
CRC har en sprayburk också som du sätter på golvet och aktiverar, stänger dörren och går ut och låter den köra på max i typ 10 minuter med återcirkulation på. Har inte provat den dock, så hur pass bra det fungerar låter jag vara osagt.

Bra att du hittade det. Ännu bättre att […]

Fantastiskt vacker kärra 🏆👌🍾👍

Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]