Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kaxe
Räcker det med att byta kolfiltret till AC:n när det luktar skit eller måste man även spraya i nåt medel för att få bort lukten?
har luftkvalitetssystem med multifilter.
av Xuri
De räcker nästan alltid med å bara byta filter å de går fort :)

När du plockat ur gamla filtret, starta acn på MAX FLÄKT så blåser du ut lite gamla löv å frökapslar å skit som annars ligger å håller fukten i filtret.

Men dom e ju dyra dom jävlarna filtrena :P
Användarvisningsbild
av Kaxe
Hello

Tackar, filter har jag redan köpt så de är no problemas, ska testa att sätta på fläkten som du skrev. :-)-)
av Xuri
Kaxe skrev:Hello

Tackar, filter har jag redan köpt så de är no problemas, ska testa att sätta på fläkten som du skrev. :-)-)
såg själv nu att jag skrev lite luddigt :lol:

De är alltså när gamla filtret åkt ur å filterhuset är öppet du ska dra på fläkten, sen stoppar du in nya å stänger locket !

Kolla också på filtet så ser du att de är en vit plasttapp som ska träs igenom ett spår i filterhuset, är en tunn plastribba med en urgröpning i, som skiljer av fläkthuset.
Användarvisningsbild
av Kaxe
Är det tappen som pekar neråt på filtret du menar, sitter 6-7 cm in på filtret?
av Xuri
Kaxe skrev:Är det tappen som pekar neråt på filtret du menar, sitter 6-7 cm in på filtret?

ja de sticker ut en lite tapp på filtret. typ 10*10*10mm inte helt fyrkantig utan lite spetsig/konisk.

den tappen måste föras genom ett spår i fläkthuset. Den vita plastribban som sitter å delar av filterhuset har ett jack där den ska passa.

När du skruvar isär de så ser du hur de ser ut å tänk på hur gamla filtret sitter :)

Har för mig den största biten plast som är lite ojämn ska vara uppåt å den plana delen av filtret neråt.

har hänt nån gång man har missat tappen å haft den åt fel håll å har försökt trycka upp filtret....de går säkert med lite våld med de är inte rätt :P

lätt man missar tappen.

å de går utmärkt att bryta filtret lite för att få in de. de är lite anvisade brottytor på de så man kan knäcka de lite å stoppa upp de :)
de gör inget :)
Användarvisningsbild
av Kaxe
Ahaa.. trodde mitt filter var sprucket men då ska det tydligen vara så, ok då vet jag, tackar.
av ast
Ska tydligen finnas någon form av odörbortagare/bakterie dödare som Volvo har. Gjort det på min . Ingår i någon service.
Dom sprutar in något med en slang upp under handskfacket från en sorayburk typ. Sen får det cirkulera i systemet.
av Rövarkungen
CRC har en sprayburk också som du sätter på golvet och aktiverar, stänger dörren och går ut och låter den köra på max i typ 10 minuter med återcirkulation på. Har inte provat den dock, så hur pass bra det fungerar låter jag vara osagt.
Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]