Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan,

HAr en 745, B23F, Regina, -91

Bilen går perfekt och är nybesiktad men har dock ett intermittent problem som jag inte blir klok på.

Ibland, oftast vid fuktig väderlek, så kan den ibland vara segstartad men när den tänder så startar den som vanligt. Dock händer det också ibland, med samma väderlek att bilen startar men att det tar 10-20 sekunder innan den går att varva över 1500rpm.

Bränslepumpsrelät har jag bytt och det hjälpte inte.

Nån som har någon tanke?

/C
sicnarf skrev:Ta ut felkoder. Annars tror jag på byte av motortempgivaren vid 3 ans insug. Ta en titt på tändkablarna också om de är ok och om dem sitter fast ordentligt
Inga felkoder... Varför tror du motortempgivaren? Vanligt att den påverkas av fukt? Jag tänker att det är ett jordproblem. Nån som vet var jordpunkterna sitter för bensinpunpen?
Nån som vet var jordpunkterna sitter för bensinpunpen?

Enl. schema sitter den i stompunkten vänster baklykta.
Mitt tips är överslag någonstans i högspänningskretsen, tändkablar tändspole fördelarlock samt rotorn i fördelaren.

//tuxedo
tuxedo skrev:Nån som vet var jordpunkterna sitter för bensinpunpen?

Enl. schema sitter den i stompunkten vänster baklykta.
Mitt tips är överslag någonstans i högspänningskretsen, tändkablar tändspole fördelarlock samt rotorn i fördelaren.

//tuxedo
Rotor fördelarlock är bytta för ett halvår sen. Tändkablar/spole vet jag inte dock. Börjar med jordpunkten för pumpen. Nån annan som har nåt tips innan jag öppnar plånboken.
Innan "nån annan" kommer med flera tips vill jag avsluta mitt inlägg med att påminna om att tändkablarna är "färskvara". På åldrade tändkablar blir det mikrosprickor i isoleringen och vid fuktig väderlek slår då den höga spänningen c:a 20 000 volt över till närliggande jord.
Vid byte av tändkablar får man inte glömma kabeln mellan tändspolen och fördelaren.

Sedan finns det gamla bilmekar som lika som jag själv anser att när det gäller tändningsdelar till högspänningen ska man absolut kosta på sej orginaldelar i detta fall Volvos.
Exempelvis berättade en om att han varit med om att en ny rotor i fördelaren, köpt som piratdel, orsakade genomslag till rotoraxeln.
Hur lätt är det att komma på ett sånt fel när man har bytt ut rotorn?

Och om det en gång blivit överslag i t.ex. fördelarlocket så bränns det en mikrofåra där så vid nästa väderleksfukt så blir det ännu lättare överslag där då denna mikrofåra blir delvis ledande.

Hoppas nu att du hittar felet vilket naturligtvis kan finnas på annat ställe än det jag menar är det mest troliga.

//tuxedo
tuxedo skrev:Innan "nån annan" kommer med flera tips vill jag avsluta mitt inlägg med att påminna om att tändkablarna är "färskvara". På åldrade tändkablar blir det mikrosprickor i isoleringen och vid fuktig väderlek slår då den höga spänningen c:a 20 000 volt över till närliggande jord.
Vid byte av tändkablar får man inte glömma kabeln mellan tändspolen och fördelaren.

Sedan finns det gamla bilmekar som lika som jag själv anser att när det gäller tändningsdelar till högspänningen ska man absolut kosta på sej orginaldelar i detta fall Volvos.
Exempelvis berättade en om att han varit med om att en ny rotor i fördelaren, köpt som piratdel, orsakade genomslag till rotoraxeln.

Och om det en gång blivit överslag i t.ex. fördelarlocket så bränns det en mikrofåra där så vid nästa väderleksfukt så blir det ännu lättare överslag där då denna mikrofåra blir delvis ledande.

Hoppas nu att du hittar felet vilket naturligtvis kan finnas på annat ställe än det jag menar är det mest troliga.

//tuxedo
Mycket bra förklaring!
Går tänddelarna att mäta på något bra sätt med multimeter? tex spolen.
Ja tändspolen går att ohmmäta på både primär och sekundärlindningen.
Mätvärdet kan variera något mellan olika bilmodeller.

Primärlindningen mäts mellan + och - (1 och 15). riktvärde c:a 0.5 -2 ohm.
Sekundärlindningen mäts mellan högspänningsuttaget i mitten och vardera + och - (1 och 15). c:a 5 -12 kiloohm beroende på tändsystem.
Alla kablar ska vara uttagna frå spolen.
Tyvärr så brukar en kortslutning i tändspolen endast visa sej när den har drifttemperatur, så man kan ej lita helt på en mätning.

//tuxedo
tuxedo skrev:Innan "nån annan" kommer med flera tips vill jag avsluta mitt inlägg med att påminna om att tändkablarna är "färskvara". På åldrade tändkablar blir det mikrosprickor i isoleringen och vid fuktig väderlek slår då den höga spänningen c:a 20 000 volt över till närliggande jord.

//tuxedo
Du har säkert rätt och verkar kunnig. :-)-) De tänddelar jag hittills byt hr all kommit från volvo (stift/rotor och lock) Anledningen till att jag tvekade och ville ha fler tips var att jag tyckte symptomen mer tydde på bränsletillförseln eftersom bilen startar och tickar på bra på tomgång, men inte kommer upp i varv. Finns det en koppling till högspänningsproblem och detta fenomen? Visst är det bara en pump på reginasystemet?

/C

Ok,Tack 72 år gammal motor :-D .Lagren ä[…]

Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]