- mån 07 jan 2013, 11:57
) som är placerad bakom växelspaken. Men det verkar ju som att du är detta på spåren. Det låter väldigt troligt att det saknas stabilisator. I det här fallet går bara två kablar från mätaren till givaren, en till plus med 10 amp säkring och en till jord tror jag, får rota lite till bland ormboet av oanvända hemkopplingar. Har dock inte sett någon extra liten dosa eller så. Hmm. Hur ska man löda ihop det i såna fall, och var kan man hitta en sådan? Har du sett något kopplingsschema om inkoppling av sådan mätare på amazon ??:-/ .
Det är inte mycket som är riktigt gjort på denna bilen. Ser ut som att det är barn som har fått agera lekstuga på kopplingarna och även halvljuset har nu lagt av.
Instrumentet verkar för övrigt komplett och "ledningen" till originalmätaren går hela vägen från givare i motorrum till mätare. Kan ju kolla om den funkar.
Ska åka och köpa en sådan termometer när jag kan. Ska bli intressant att se ja.
mvh
Ingen fara, alla åsikter och tips mottages tacksamt. Det verkar ju som att den inte tänker koka iaf. men vill ändå ha någorlunda koll på det ifall det en dag skulle vara så att nånting pajade och den börjar koka långt hemifrån..
mvh
Rådlös skrev: Antag nu att man köper en lös elektrisk tempmätare med tillhörande givare på Biltema eller någon liknande. Då har man ju ingen stabilisator eftersom tempmätaren är en rund dosa som man placerar på valfri plats? Jo, den sitter inbyggd i instrumetet. Men i alla fall på Volvo 140 och 240 så är stabilisatorn en liten "plug in-enhet", stor som två sockerbitar ungefär. Den sitter på baksidan av instrumentpanelen. Eftersom Volvo Amazon inte har haft elektrisk mätare så finns det inga stift att sätta den på. Men det går ju att ansluta om man löder på några trådar.Det är motorn som kommer från 140. Mätaren är som sagt någon gammal historia från Micro (
Jag börjar fundera på din tempmätare. Om den kommer från en Volvo 140 t.ex då måste man ju även ha flyttat över själva mätinstrumentet och satt i panelen. Antag att man har hoppat över stabilisatorn och att det är därför det visar fel.
Detta är bara en hypotes från min sida. Det kan ju vara riktigt gjort och fungera som det är tänkt från början. Därför blir det intressant att se vad du kommer fram till när du har din IR-termometer.

Det är inte mycket som är riktigt gjort på denna bilen. Ser ut som att det är barn som har fått agera lekstuga på kopplingarna och även halvljuset har nu lagt av.
Instrumentet verkar för övrigt komplett och "ledningen" till originalmätaren går hela vägen från givare i motorrum till mätare. Kan ju kolla om den funkar.
Ska åka och köpa en sådan termometer när jag kan. Ska bli intressant att se ja.
mvh
rid54 skrev:Hej.
Vill inte verka för "besserwisswrig" här, men om bilen går OK och du inte förlorar vatten, så bör man kunna säga att den inte överhettas. Skulle inte pumpen funka, skulle den (motorn...) definitivt koka och sådant märker man. Felvisning i mätaren är den absolut troligaste situationen. Eterinstrument visar sällan fel; antingen funkar de, eller så funkar de inte, MEN det finns såklart särfall där skalan kan ha hamnat på sniskan eller nå't och då blir det ju inte rätt. Elektriska mätare (i bilar) är inte några precisionsinstrument och de är desutom ibland beroende av en spänningsregulator som kan vara felaktig, dvs ett mätfel kan uppstå av flera orsaker.
mvh
/RID
Ingen fara, alla åsikter och tips mottages tacksamt. Det verkar ju som att den inte tänker koka iaf. men vill ändå ha någorlunda koll på det ifall det en dag skulle vara så att nånting pajade och den börjar koka långt hemifrån..
mvh
Raka rör och öppna spjäll!