PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

hej tänkte starta en lite uppdaterad ny tråd om problemet med min a-traktor. så åter igen så ber jag er äldre om att dela lite kunskap och ge lite idéer.

alltså det är en volvo 142 med en b20 motor modell A.

det här har jag bytt: tändstift, fördelarlock, tändkablar, rotor, förgasarmembran.

tändningen: tändningen stog tokigt när vi köpte den så vi fick ställa om den mer rätt med hjälp av örat. på grund av att det satt en vassare kam än original så var inte stroblampan till någon hjälp. :???: fördelarn hade ingen markering vilket gjorde att ställning av tändningen var svår. vi vred fördelarn ett varv på kuggen och lyckades ställa tändningen rätt bra. traktorn gick bra efter tändinställningen vi gjorde i somras. brytarna gick trögt när vi gick igenom dom men lyckades tillslut få dom att gå lätt.

problemet nu: problemet som kvarstår fortfarande är att traktorn inte verkar gå rent och jämnt. problemen jag nämnde i förra tråden är lösta så den går rätt okej men vill att den ska gå lika bra som den gjorde i somras. han går som mest konstigt när det är fuktigt så frågan är kan en dålig spole ge ryckig och ojämn gång eller har den inget med det att göra???

åtgärder: nästa vecka ska jag köpa en ny spole och testa annars får jag be dom beställa hem nya brytare sen har jag slut på idéer. :( när jag bytte fördelarlock så märkte jag att det var ganska mycket skit i fördelarn och ett rätt tjockt lager av smuts på bottenplattan. när jag fråga han på bildelar så sa han att om man hade dåliga vevhuslager (har jag för mig han sa) så kunde det tränga upp olja i fördelarn. kan en skitig fördelare ha något att göra med problemet???

vad tror ni?? tacksam för svar/Emil
Senast redigerad av 5 volvo142traktor, redigerad totalt 0 gång.
kanske även ska tillägga att traktorn har enkellåda med vartalsregulator så traktorn jobbar mellan strax ovanför 1000 och strax ovanför 2000 rpm, vilket gör att varvtalet är väldigt begränsat för att få ner hastigheten så därför är huvudsaken att den går bra på dom här låga varven.
alla delar jag köpt till traktorn är ordentliga delar från bildelar och inga biltema grejer. jag känner han som jobbar där och han har också haft b20 och är mycket kunnig och har sett till att jag fått bra och rätt delar för min motor. :)
av rd350
Hej! När du behöver dra upp och flytta fördelaren för att ställa tändningen hörs det som kamdreven eller fördelardrevet är felmonterade. Går brytarna trögt kan du aldrig få motorn att gå som den ska! Kan också vara intressant att veta vilken kam det är då en vassare kam ofta ger sämre tomgång och annat. Ett tips när du skriver en fråga är att "rada upp" den lite bättre och inte skriva så mycket, då är det fler som orkar läsa och du får fler svar. :wink:
Jag vet inte hur användbart det blir i ditt fall, men en marinkam, jag tror dom heter P när man skall söka efter dom (?), ger ett mycket bättre drag över hela registret. Tänk så här: En båt har i princip ingen växellåda som en bil. Därför behöver den maxdrag i alla lägen. Sedan brukar man säga att en båt går alltid i uppförsbacke. Det vill säga, en båt behöver alltid kraft till att tränga undan vatten för att kunna ta sig fram.
Så om du skall byta kam, fundera lite på detta.

Ett tillägg: Brytarspetsar är omodernt. Det finns ju elektroniska brytarlösa system, alltifrån det exklusiva 123 Ignition där du får en helt ny fördelare till billigare varianter. Köp dock inte Welleman byggsats. Det ersätter inte brytarspetsarna. Bara kondensatorn.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
rd350: nej precis det är därför jag funderar på om det kan vara så enkelt att det är brytarna som är orsaken.
tack för tipset, det uppskattas! har ändrat inlägget nu hoppas det är mer lättläst nu! :D
ja det gjorde vi så klart annars hade det aldrig gått! :D
I Volvo Pentas motorer har dom kammarna blivit en del av framgången. Man skall komma ihåg att Volvo Penta är en av dom större marinmotortillverkarna i världen.
Men som sagt, jag vet för lite för att kunna lova att det hjälper dig i ditt dillemma. Du kan ju alltid pröva. Det byts marinmotorer nu på vintern så det borde finnas marinkammar över. Sök på båtforum och Blocket.
kan en dålig spole ge ojämn/ryckig gång eller har det inget med det att göra?? vet att på pappas zeat så har det gått åt många tändspolar av nån konstig anledning men när dom blev dåliga så fick han bl.a. startsvårigheter och lite ryckig gång. ska tillägga att det är speciellt när det är fuktigt eller har regnat som han går konstigt och då har jag ändå nyss bytt fördelarlock och kablar.:/

Men herrejävlar, åk till lokala verksta[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]