Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av REZA66
Hej allihop!
Jag har varit på besiktning igår och min strålkastare halvljus fram höger blev ej godkänd på grund av att ljusbild felaktigt/ bländade. Jag skulle uppskatta om ni kan råda mig hur jag kan justera det på rätt nivå. :cry:
I "Lyktpottan" finns 3 justerskruvar för att få rätt ljusbild Upp/ner på den övre och i sidled på de nedre... Snabbt beskrivet.
Du kan ställa dig mot en garagevägg och få "rätt" ljusbild... Eller så åker du till en bilverkstad Eller ser till så besiktningsmännen kommer åt justerskruvarna så kan även dom justera ljusbilden.
Hasse63 skrev:I "Lyktpottan" finns 3 justerskruvar för att få rätt ljusbild Upp/ner på den övre och i sidled på de nedre... Snabbt beskrivet.
Du kan ställa dig mot en garagevägg och få "rätt" ljusbild... Eller så åker du till en bilverkstad Eller ser till så besiktningsmännen kommer åt justerskruvarna så kan även dom justera ljusbilden.
Tack för det! jag ska försöka hitta dem skruvarna du säger :)
REZA66 skrev:
Rådlös skrev:Om du berättar vad du har för bil, så har du själv löst en stor bit av problemet.
Jag har Volvo S60 01
Kanske bättre att ställa frågan i den delen av forumet som behandlar din modell. Här är det mest Amazon och sån't.

Kolla först så att lampan är korrekt placerad i lamphållaren. Om den sitter fel så blir ljusbilden inte rätt. Det är trångt att komma åt så det är lätt hänt att det blir felmonterat. (mer troligt än att inställningen skulle bli fel. Bilprovningen verkar inte vara så petig med ljusintällningen, så det är nog något som har hänt.)
Jag har aldrig lyckats få justerat ljusbilden genom att ställa mig mot en vägg. Det går att få det hyfsat så att det inte bländar, men riktigt bra får du det först när du åker ut på en mörk landsväg och slår på helljusen. Minsta lilla feljustering märks, t.ex genom att helljuset pekar ut i skogen, upp i träna eller att det är en mörk fläck i mitten.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]