Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 940Traktor
Hallåj! jag håller på o bygger en a tralla av en 940, den är inprincip klar, dubbla är uppe, den är kapad efter konstens alla regler osvosv.. men idag när jag var ute och provkörde för att försäkra mig om att den endast går i 30 så upptäckte jag att den gick fort som f*n istället ;) även fast jag har dubbla med m47 spärrad på 1,2,r och m40 ibak med 1:an spärrad, så gick den lika fort som med en vanlig enkellåda... (ca 60-80) och det verkar lite knepigt... antagligen är det bakaxelns utväxling som är för hög, så det blir la te att byta ut bakväxelklumpen, eller i värsta fall hela bakaxeln.. om ingen annan på detta forum har någon bra idè på hur man kan lösa detta? :) men hur byter man annars denna växellådsklumpen och är det svårt?
btw så är det en 940 somsagt, med som innan hade en m46 med od, har för mig att utväxlingen på den bakaxeln är annorlunda..
Tacksam för svar! :D hade!
av 940Traktor
Är det någon som vet vad det är för utväxling orginal på 940 med m46 OD?
av Rådlös
Jag vet inte skillnad på utväxlingarna i bakaxeln och olika bilmodeller, men ställer mig tvekande till att det skulle kunna göra någon större skillnad så att du nu kan köra i vanlig "bilfart" med din A-traktor.
Du skall nog söka felet i dina växellådor i stället. Det låter som om något har blivit tvärtom mot vad som är avsett.
av 940Traktor
Jo jag tyckte också det värka knepigt, och fick för oss att vi fått i 4:an i den bakre m40:in så vi skruvade loss dendär lilla kåpan längst bak på lådan där domdär växelstängerna sticker ut, men det visade sig att det var rätt växel i (1:an) den i mitten peka ut och dom andra var i friläge.. så därför fick vi för oss att det måste vara bakaxelutväxlingen som är för hög, eftersom jag vet med mig att på dessa modeller med m46 OD varvar bilarna mindre och har större utväxling i bakaxeln. men jag tycker också att det låter knepigt..
av umekille
vänd bakaxeln upponer...då får du köra framåt på backväxeln
o det går inte så fort :wink: :lol:
av svenne61
om växelstången pekar ut är det inte 2:an som ligger då. Ska inte växelstången peka in om
1:an ska ligga i.
av 940Traktor
Jag hottade felet! bakre lådan vart spärrad på 1:an men på den främre hade jag råkat få i 2:an och 3:an! tack för alla svar :D

Typiskt för dåliga hjullager brukar var[…]

Hej alla glada! En liten fråga till grabben[…]

Strålkastarbyte

Tack för en riktigt bra och informativt "[…]