Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
Tungviktarn skrev:Tror inte på tändningslåset.
Lutar mer åt cps.
För att… ?

Att den startar på serviceuttaget men inte med nyckeln tyder inte på vevaxelgivaren. Men innan man byter ut något kan det vara en idé att prova några gånger till.
av ellak
Det verkar ju väldigt osannolikt att det skulle vara vevaxelgivaren, varje gång jag har testat så har ju det funnits gnista.
Problemet den spottar till när jag släpper nyckeln till läge 2 efter att ha dragit på starten samt att den startar med nyckeln i läge 2 och jag kör starten manuellt.

Hänger inte riktigt ihop med vevaxelgivaren i min värld.
ellak skrev:Det verkar ju väldigt osannolikt att det skulle vara vevaxelgivaren, varje gång jag har testat så har ju det funnits gnista.
Problemet den spottar till när jag släpper nyckeln till läge 2 efter att ha dragit på starten samt att den startar med nyckeln i läge 2 och jag kör starten manuellt.

Hänger inte riktigt ihop med vevaxelgivaren i min värld.

Så uppfattade inte jag att den betädde sig
Skulle vara skoj om man fick veta resultatet efter bytet...
Har samma modell och årtal som gått 43 000 mil, lider nog av samma problem skulle jag tro.
Startar ibland på läge 3 men oftast inte, kan få igång den med att snabbt släppa till 2:an läge och alltid när man har tändningen i läge 2 samt startar den via serviceuttaget i motorrummet...

//MH
av ellak
Sådär, då har jag fått tummen ur och gjort en insats.

Slutade med att jag köpte ett begagnat tändningslås på skroten med kontakten på, skruvade bort mätarhuset och där kom jag åt kontakten.
Det visade sig att omkopplaren satt löst (!), en skruv hittade jag under mattan på golvet och den andra var på väg ut den också. Jag drog fast omkopplaren igen och voilá, bilen startar varje gång med nyckeln nu.

Problemet löst, lösa skruv :)
Elpriset

17-18 grader. Men du har väl elbil som vi in[…]

Ladd problem Volvo 760

Vad får du för spänning om du m&au[…]

Alla pratar om el, diesel och bensin bilar. Vad h&[…]

Hur håller ni era skivor rena på laddh[…]