Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av roli745
Jag har en B230F som topplocket blev skevt på så jag har fått byta det.
Något knattrade och sedan stannade bilen.

Nu går bilen igen men om man kör den varm och låter den stå en timme så går den inte igång. Kall eller varm går den däremot.
När den inte startar kan man putta igång den eller ta bort kontakterna till
insprutarna och dra runt startmotorn ett tag och så kan man köra iväg sedan.
När man kör bilen så går den bra men den kan dö när man frikopplar ibland.

Kan någon vänlig skäl berätta för mig vad det kan ha varit som knattrade
och hur jag lättast kontrollerar om någon insprutare läcker efter att jag stängt av bilen.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
roli745 skrev:Jag har en B230F som topplocket blev skevt på så jag har fått byta det.
Något knattrade och sedan stannade bilen.

Nu går bilen igen men om man kör den varm och låter den stå en timme så går den inte igång. Kall eller varm går den däremot.
När den inte startar kan man putta igång den eller ta bort kontakterna till
insprutarna och dra runt startmotorn ett tag och så kan man köra iväg sedan.
När man kör bilen så går den bra men den kan dö när man frikopplar ibland.

Kan någon vänlig skäl berätta för mig vad det kan ha varit som knattrade
och hur jag lättast kontrollerar om någon insprutare läcker efter att jag stängt av bilen.
Byt Relät som sitter på expansionskärlet (kylarvätskabehållaren) som heter radioavstörningsrelä och styr bl.a. spridarna.

Jag är osäker på om du har ett diagnossystem i din bil, men om du har det...så sitter det en liten svart burk på vänster fjäderbenstorn. Om så är fallet, lyft på locket, i locket sitter en kontakt och en kabel, flytta kontakten till uttag 2 och slå på tändningen (läge 2). Tryck nu på knappen 3 gånger som sitter på diagnosboxen. Nu skall lampan börja blinka snabbt och spridarna skall smattra (känn med fingrarna på spridarna att dom jobbar). Efter en stund så testar systemet även tomgångsventilen och kallstartventilen och sen tillbaka till spridarna... Jag misstänker att relät krånglar så spridarna är frånkopplade av relät!

Detta test görs då bilen inte startar som i ditt fall!
av roli745
Tack för tipsen. Jag har tagit loss reläet och det verkar tyvärr fungera när jag testar det.

Jag har funderat på att testa insprutarna genom att koppla ström i dem
för att höra om de klickar. Jag har nämligen inget diagnossystem vad jag kan se. Hur mycket ström kan insprutarna klara? Klarar de strömmen direkt från batteriet om jag använder en smal kabel?

Finns det något annat sätt att kolla insprutarna?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
roli745 skrev:Tack för tipsen. Jag har tagit loss reläet och det verkar tyvärr fungera när jag testar det.

Jag har funderat på att testa insprutarna genom att koppla ström i dem
för att höra om de klickar. Jag har nämligen inget diagnossystem vad jag kan se. Hur mycket ström kan insprutarna klara? Klarar de strömmen direkt från batteriet om jag använder en smal kabel?

Finns det något annat sätt att kolla insprutarna?
Använd dig av ett stetoskop (finns på Biltema) med en pinne man sätter emet det man vitt lyssna på - i ditt fall spridarna! Ett ultimat verktyg att dessutom hitta missljud i lager etc. Funkar även att sätta en skruvmejsel med spetsen mot spridaren och örat mot handtaget!
av roli745
Insprutarna låter som saxar som klipper.
Jag antar att de skall göra det,alla låter likadant.
Bilen verkar vara sur när man
försöker starta den halvvarm. Är det möjligt för spridarna att läcka in bensin efter att man stängt av nyckeln, även fast de låter som de ska?

Vid vilken temperatur börjar förresten en lambdasond att fungera? :shock:
EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]