Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Kanske dags för den där "långkörningen" nu. Jag tycker inte om att gissa när jag ska ge andra råd, men jag skulle nog satsa en slant på katalysatorn. Om det hade varit Lambdasonden skulle ju "motorstörnings" lampan lyst. Har du kollar så lampan fungerar? Är vevhusventilationen riktigt rengjord? Alla slangar på (rätt) plats? Tempgivaren för styrsystemet? Annars ligger du ändå så nära så en "rejäl" varmkörning kan hjälpa. Såg på YouTube en "filmsnutt" från ett amerikanskt motorprogram om hur man rengjorde katalysatorn. Han hällde i 20 - 25 liter thinner i tanken och körde. Hur mycket bensin där i var vet jag inte, men thinnerblandning går utmärkt att köra på. Dessutom oktanhöjande. Hjälpte inte det kunde man dränka hela katen i en disk balja med mycket diskmedel och skölja den rejält med det. Jag vet inte hur "seriöst" detta var, men enligt reportaget minskade avgasvärdena efter denna "behandling".

Mvh
Lennart
av revpro800
Långkörningen är gjord (16mil) samt spöat den ordentligt. Pratade med en volvomek idag och han va nästan säker på att lamdan skickade fel signaler (för mkt syre) där av hc halten. Gjorde att boxen skickade mer bränsle pga syret vilket gjorde att den inte förbrände all soppa (co). Han påpekade även att de va viktigt att avgasystemet va helt tätt även efter katten och där läker den som ett såll i skarven ( kan läka högre upp men vet inte om den gör de föränn jag tätat i skarven bakom katt). Får väl byta avgasystemet, katt å lamda :/ hade vart enkelt om man hade en såndär avgasmätare nära tillhands så man kan se om de blir nån skillnad :(

Typiskt för dåliga hjullager brukar var[…]

Hej alla glada! En liten fråga till grabben[…]

Strålkastarbyte

Tack för en riktigt bra och informativt "[…]