Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Rimligt med vinterdäck på tunga trafiken? Speak your mind!

Absolut
46
88%
Nej
2
4%
Tveksamt
4
8%
av umekille
#709915
Hoppas kan man ju att hårdhandskarna kommer fram.
Lika trafikfarligt som dåliga däck är detta exempel.
Utländsk tradare stoppas föraren har nada behörighet
köra den...efter 20dagar stoppas åter igen en utländsk tradare
döm om förvåning. nu sitter samme förare som tidigare torskat
för behörigheten och kör med ett fullsmockat körkort. :shock:
#711560
Ett problem med utomnordiska ekipage är, förutom däckval och brist på kedjor/erfarenhet, att man åker omkring med tvåaxlade dragbilar. Då man bara har en bakaxel på dragaren blir maxlasten på drivhjulen låg.

En nordisk chaufför åker oftast med boggie, alltså en drivande bakaxel och en släpaxel bakom. Då kan man lasta betydligt mer. När man behöver mer drivhjulsgrepp lyfter man släpaxeln med en knapptryckning och får snabbt långt över tillåtna maxvikten rakt på driven.

Som den gamla skrönan om den danska långtradarchauffören. Han gick in till chefen och bad om snökedjor, som han hade sett att kollegorna norrifrån hade. Chefens svar blev "när finnarna och svenskarna börjar sätta på snökedjorna ska du parkera och ta nattvila, för du har inget i sånt väder att göra." :lol:
#713050
Hela branschen är förstörd tack vare EU-byråkrati. Att man sedan är ständigt skitnödig i Sverige om hur mjuka silkesvantarna måste vara är bara löjligt. Utom för svenska åkare, inhemsk diskriminering eller vadå, när enbart svenska åkare får dras med strypande krav och bli benhårt lagförda för minsta lilla har silkesvantarna helt plötsligt blivit boxningshandskar.

En full öståkare med livsfarligt fordon och tvivelaktig körjournal.... mjeh.. vi kan inte göra nåt. Bah!
Vinterdäck?.. mjeh..vi kan inte göra nåt.
:-(O)

Vinterdäckskraven får vi som handlar saker i affären betala för ändå.

Perc
Bättre med släpaxel än att köra två drivande axlar bak? Antar att man inte kan höja en drivande boggie.
#713724
Normalt sett kan du inte lyfta sista axel på en tandemdriven bil, men oftast kan du flytta vikt till den främre alternativt släppa luften ur bälgarna på sista axel vilket i praktiken gör att du som tidigare nämnts flyttar vikten.

//David
#714301
Kryss70 skrev:Perc
Bättre med släpaxel än att köra två drivande axlar bak? Antar att man inte kan höja en drivande boggie.
Nu är jag inte chaufför själv men dom jag snackat med så påstår att man inte vinner något på att ha fyrhjulsdrift, jämfört med att ha släpaxel som går att lyfta. Mer bränsle drar det, däremot.
#714554
kör man tom så är en tandembil sämre på att ta sig fram för att du delar vikten på två axlar och får då inte samma fäste som om samma vikt vilar på bara en axel. men när du får last så är en tandem överlägsen och går som tåget jämfört med en boggi bil.

men det finns visst bilar som har tandem och även lyftbar sista axel och det är ju det bästa
ljudet av ett dött batteri?

https://uploadnow.io/f/wJCCQ6F

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]