Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

JT855 skrev:Helljus? Få se nu... Vars sitter dom? Just ja, bakom xenon extraljusen :p Snyggt? Nja... Men satan vad bra jag ser :)
Mitt tips är alltså att låta bli helljuset och istället kasta dit ltraljus :)

Bild

Just , en av anledningarna till att jag hellre petar in xenon i befintligt helljus, men jag vet samtidigt att jag aldrig kommer att uppnå samma effekt som i xenonkonverterade "BigKnick".
Extraljus på en 850, och framförallt på en S/V70 är ganska fult imo.
På volvon har jag 3 st Bosch Big Knick, inte snyggt på den heller men går aldrig att jämföra med endast ett helljus vad man än stoppar i. NBB´arna lyser ännu grymmare än big knickarna. Men det handlar väl om vad man är ute efter. Bilar är ändå inte snygga på vintern då dom är isiga och snöiga så jag ser hellre bra i mörker än har en bil som ser bra ut. Iofs slipper man ju tänka på att nån ska sno extraljusen om man inte har några, så där finns väl en fördel :)
Jag har nu installerat Äkta biltema 35w. Tänkte det var värt att prova för 500:-. Förutom starttiden, så blev det en avsevärd förbättring. Med Kalla lampor runt 0 grader, så tar det 5-7 sekunder att få ett användbart helljus, och ytterligare 15 innan full styrka uppnåtts.
Sen är jag övertygad om att det hade blivit ännu bättre med 55 och 75w, men 35 duger utmärkt. Tyvärr fick jag inte plats med ballasterna inne i lamphuset.
Jepp. Är ruggigt missnöjd med dom tidigare 35w´s kitten jag hade. Iofs betalade jag bara ca 400:- inklusive frakt för 35w xenon till 4 lampor... Så man får väl vad man betalar för. Betalade strax under 2000:- för 70w Speedstarter x 4, men satan vad nöjd jag är nu :) Rudolf har inte en chans att gömma sig i dikeskanten.
Nja, det behöver man inte vara. Det var inte ljusstyrkan jag var missnöjd med, det var tändtiden. Dom tänder på ca 5% och ligger där i 3-4 sekunder. Börjar sedan sakta sega sig upp för att efter 20-25 sekunder lysa på full styrka. Sen bländar man av i 15 sekunder och efter det börjar dom om på kanske 30% och börjar sega igång igen. Rent skräp i helljus, duger dock i halvljus då dom bara behöver tända en gång.

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]