Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallo alla :)

Jag har en Volvo 850 -94.

För ett par dagar sedan, när jag skulle starta bilen vred jag om tändningen som vanligt MEN höll inte tändningen inne tillräckligt länge för att bilen verkligen skulle starta (ungefär som alla gör nån gång då och då).
Några sekunder senare vred jag om och startade bilen som vanligt (och den gick igång), men problemet var då att efter att par kilometer hackade bilen till och när jag gasade reagerade den inte utan tvärstannade.

Likadant låter jag bilen stå en dag går den att starta och sen rullar den 1-3 kilometer och sen hackar den till ett par gångner och sen tvärdör :(

Kommer inte ens iväg till en verkstad som det är nu..

Såå.. är detta nåt klassiskt 850 problem jag bör känna till eller har ni andra ideer på vad som kan ha hänt :?:

Problemet uppstod alltså när jag skulle starta bilen och inte höll inne tändningen tillräckligt länge.
Användarvisningsbild
av ankman
prova att lyft + polen i ca 1min och kolla om det hjälper...

Har du haft många väderomslag mellan varm och kallt så det har blivit kondens i tanken så du har vatten i tanken och filter?? Prova och skvätt i 1dl metanol i tanken och kolla om det blir skillnad. Metanol blandar sig med vatten så motorn klarar av att förbränna det..
Det är dom tipsen jag kan komma med..
av füssballer
Jag testade ta bort ena polen (var nog - i och för sig, spelar det roll?) blev samma sak iallafall. Tog iofs bara bort den 20-30 sekunder om det spelar nån roll?

Eftersom problemet dök upp just efter det att jag strulade vid starten av motorn känns det mer som det är relaterat till det än nåt annat. Men visst jag hade bara kört till affären (strulade på väg tillbaka hem), och innan dess hade bilen stått i nån vecka.
av Eddo
Hej
Jag tror också att du ska testa med Etanol. Jag har haft liknande problem med mina andra bilar så här års och även på våren.
Jag hällde i en flaska (STP Röd) Ki i tanken och det försvann.
Man brukar sammankoppla sista händelsen till problemet. I dit fall kort start?! Prova även det med + polen om det nu hjälper.

Lycka till
av roblon
När man tar bort batteripolerna tillräckligt länge (vet ej hur länge, men prova med ett par timmar) tror jag att motorns styrenhet "nollställs" dvs den kommer inte ihåg hur kallt/varmt det var när den gick sist, och återgår då till grundinställningarna. Låt bilen gå på tomgång tills den blir varm och prova sen. Så den får en chans att "känna" efter.

Men framför allt, kolla felkoderna.
Användarvisningsbild
av ankman
det ska räcka med 20sec för att nolla boxen men den kan ju inte klockan så jag brukar lyfta den under en kaffe paus...
Gott med kaffe å

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]

Gör som KalleJ säger för att kunna […]