Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cgunner
Lucif3r skrev:Finns bara en styrbox i 850 (2 om du har automat).

Men om du måste regga bilen måste du fortfarande ha ett intyg som bevisar att bilen är i orginalutförande...
Vad heter den då, vet inte riktigt vilken av dom jag ska köpa såfall... Dom ser ju lika dana ut...

Tror inte det ska behövas, om jag bara får den att gå som original, men han sa något om att jag borde åka till en volvo verkstad om det, ÄVEN att man kunde fixa det själv om man kände någon kunnig... Så det ska nog inte behövas en regning, bara om jag fortsätter köra med 300hk+

Är förövrigt en 94'a
av Cgunner
Lucif3r skrev:Verkar stå under tändning på bildelsbasen. Du ska ha en box ifrån -94 eller -95 T5. Inte nyare för då kan du inte starta bilen.

Edit: Insprutning är samma skit, bara bildelsbasen som har onödiga kategorier.
Okay, tusen tack ska du ha! :)

Men annars ska det bara vara att byta ut styrboxarna eller hur? Och det är styrboxen som styr turbon/wastegaten eller? Så jag ska inte behöva ändra den själv? Har för mig den sitter på en magnetventil....

Tittade på denna " http://www.bildelsbasen.se/index.php?in ... d=18909742 ", men det verkar som om den suttit på en t5 2.0 B5204T. Medans min är en B5234T 2.3. Men det ska kanske funka ändå?
av Cgunner
Lucif3r skrev:Mjae, jag vet faktiskt inte. V70 2.0T5 och 2.3T5 funkar iaf sins imellan, då dom adopterar sig på nå vänster. Vet inte hur det är med 850 dock.
Men då kör vi på det och testar, är inte annat å göra! Så kan jag återkomma med resultatet, haha :)
av erbe
Men står det att bilen måste genomgå en regbesiktning ska allt va i orginalutförande,fjädring motor avgasystem mm mm.Inte i närheten utav en kontrollbesikning tyvärr :x
Skulle åka tebak`s till stationen å prata mä någon chef å fråga varför du fått denna anmärkning....om nu allt ser orginal ut som turbo mm.Då löser de säkert ditt problem om du säger att den verkligen inte är trimmad,ställ gärna ner laddtrycket innan ditt besök :-)-)
av Cgunner
erbe skrev:Men står det att bilen måste genomgå en regbesiktning ska allt va i orginalutförande,fjädring motor avgasystem mm mm.Inte i närheten utav en kontrollbesikning tyvärr :x
Skulle åka tebak`s till stationen å prata mä någon chef å fråga varför du fått denna anmärkning....om nu allt ser orginal ut som turbo mm.Då löser de säkert ditt problem om du säger att den verkligen inte är trimmad,ställ gärna ner laddtrycket innan ditt besök :-)-)

Men då om jag sätter i ett original chip, åker dit och ber dom ta en titt till på den, och den går "normalt" igen så borde dom väl stryka den anmärkningen eller hur?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Cgunner skrev:Men då om jag sätter i ett original chip, åker dit och ber dom ta en titt till på den, och den går "normalt" igen så borde dom väl stryka den anmärkningen eller hur?

Nej, du måste bevisa att motorn är i orginalutförande. Detta betyder i praktiken att du måste ha med ett intyg ifrån märkesverkstaden - dvs Volvo.

Det kan gå att komma igenom ändå, men det är bara tur/okunnig besgubbe isf.
av erbe
Skulle göra som jag skrev tidigare ja,det är nästintill omöjligt å bara gå på känn att motorn är trimmad! Då ska det vara uppenbara ändringar som större turbo å lite saker som man SER :wink:

Är bilen belagd med regbesikning så kommer du inte undan det om du inte gör som jag skrev,högst troligt så va han som besitiga bilen lite övernitisk.Så tala med chefen på bygget å förklara så löser du nog dina problem!!

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]