Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ooovik
Har en V70 årsmodell 99. SRS lampan lyser och bilprovningen gillar inte detta. Var in på verkstaden med bilen, skulle kosta 10 000 kr att åtgärda de fel som fanns (tänker inte lägga de pengarna på bilen och vet ej vilka felkoder som fanns). I och med de nya reglerna för SRS/Airbag lampor borde det inte finnas ett standardiserat "fultrick" för att åtgärda detta?

Verkstads killen ville inte göra något "fultrick" vilket är fullt förståeligt. Han nämnde dock att det finns en del lösningar på problemet. Han snackade om att man kunde koppla in ett relä som gjorde att alla lampor lyste om man slog på tändningen och släcktes vid start av motor. Sedan pratade han om att sätta in motstånd.

Är det någon som haft liknade problem och löst det på ett bra och relativt billigt sätt?

Tacksam för alla tänkbara förslag, blir problemet inte löst skickar jag V70:n till bilhimlen :(

Bilen finns i Örnsköldsvik
av *pettson*
Har en V70 årsmodell 99. SRS lampan lyser och bilprovningen gillar inte detta. Var in på verkstaden med bilen, skulle kosta 10 000 kr att åtgärda de fel som fanns (tänker inte lägga de pengarna på bilen och vet ej vilka felkoder som fanns). I och med de nya reglerna för SRS/Airbag lampor borde det inte finnas ett standardiserat "fultrick" för att åtgärda detta?
Det enda som finns en del av är standardiserad dumhet. Nåt jag hoppas du inte tar efter.
Det är inte bara förarbagen som försvinner när lampan lyser. Man stänger även av bältessträckare, i dom fall där man har sidobag så stängs dom av och passagerarbag likaså.
För 10.000 förstår jag absolut att man inte vill lösa problemet hursomhelst. Men å andra sidan kostar det inte heller några sådana pengar överhuvudtaget om man nu VILL lösa problemet trots allt och det på korrekt sätt.
Men eftersom koderna inte var viktiga för dej så blir du kvar i problemträsket tills du har dom, vilket för mej är väldigt märkligt. Du har betalt för dom och ska ha dom i pappersformat när du hämtar bilen. Det är dina uppgifter du betalt för.
Hade du haft dom nu och delgivit dom, då kunde du fått en exaktare uppgift om vad sakerna kostar begagnade. För dom finns därute även om dom är lite småknepiga att hitta för den ovana.
Det är precis samma risk att köpa begagnat i det här fallet som att köpa nytt. INGEN vet om det kommer att fungerar förräns det testats skarpt oavsett vad SRS lampan säger. Och det finns nya saker som inte löst ut.
Användarvisningsbild
av Nexus
Varför inte läsa ut coderna. Fungerade det inte släcka den och se om samma fel dök upp igen?
Kanske är en skitsak som glapp i kontaktstycket under stolarna...
av ooovik
Efter att ha pressat farsgubben på lite info visar det sig att verkstadskillen inte ens får ut några felkoder om SRS lampan, utan mekanikern sa tydligen "det är säkert 3-4 fel som ska åtgärdas". Felkoder finns dock bla om ETS lampan. Eftersom SRS lampan lyser borde/måste det ju finnas felkoder om just SRS?

Glömde säga en viktig sak i första inlägget, bilen har varit med om en mindre krock. Framskärmen fick sig en liten tryckare i sidled, skärmen flyttade sig 5cm i sidled det var då problemen uppstod men eftersom bilprovningen inte anmärkte på det då och budgeten är begränsad så ansåg vi det bättre att kunna flytta rumpan mellan A och B utan airbag i bil än att glida fram på sparken under vintern :)
Tack för era snabba och kloka analyser :D:D:D
av *pettson*
Vi kan väl göra såhär?
Om farsgubben är intresserad av att få ordning på bilen så kan han ägna en dag eller två åt att samla ihop sina fakta och skriva ned dom så allt råkar komma med? Han kan börja med skadorna på bilen. Att få skärmen tilltryckt tänder ingen srs lampa i sej.
När han sen fått kod/erna urlästa av någon som vet vad han sysslar med och inte utför handpåläggning och spår i sump så kanske vi kan komma någonvart för er skull. Bakgrunden o fakta krävs för att försöka ringa in problemet. Just 99 är lite småsvåra att läsa ur och det går inte med alla utrustningar. Men å andra sidan vet en seriös mekaniker om det.
av ooovik
1. Vid krocken fick främre stötfångaren en tryckare i sidled, höger strålkastarglas gick sönder och SRS lampan började lysa (vilket borde/måste betyda att SRS problemet uppstod just då).
2. Nytt lykthus köptes och monterades, inget gjordes åt SRS lampan (då pengar inte fanns till att åtgärda detta och för att bilprovningen inte anmärkte på detta).
3. I och med de nya reglerna ang SRS så underkändes bilen av bilprovningen.
4. Bilen skickades in på verkstaden för felsökning ang SRS
5. Fick till svar att mekanikern inte fick några felkoder alls om SRS men om annat tex ETS lampan.
6. Mekanikern påstår att det förmodligen landar på ca 10 000kr att åtgärda SRS problemet.

Jag borde alltså vända mig till en ny verkstad och begära att de läser ur felkoderna angående SRS lampan, det ska gå men kräver viss erfarenhet/kunskap om jag förstår dig rätt?

Har iaf bokat tid hos bilverkstad som anses vara bäst på elektronik i Örnsköldsvik. Hoppas de får fram några konkreta felkoder...
av *pettson*
1/ ok.. Men stället i sej har ingenting som kan trigga lampa eller system. Så problemet finns inte därute så att säga.
2/ ok, men ingen visste vad det skulle kosta så, tja.. men struntsamma.
3/ ok
4/ ok
5/ Det är här det börjar bli märkligt. Inga koder, innebär det att han inte kom in i systemet? Eller innebär det att han inte fick koder? Lampan är tänd och då finns det koder satta. ELLER! Så är systemet avstängt via säkring eller omkoppling. Men meken, ja han visste iallafall ingenting om nånting i slutändan?
Och utan att veta nånting alls om något drar han till med en siffra.

Jag fick just en påminnelse om en sådan duktig mekaniker idag. En bekants ford har varit på märkesverkstan för miniservice. Bilen blev underkänd på en punkt. Den punkten kostar 5000 att åtgärda. Den läcker glykol vid motorvärmaren.
En o-ring ska bytas till motorvärmaren, det tar 25 minuter och så ska glykolen fyllas på. Men dom visste inte vad som läckte, men det kostar 5000kr?
Ännu bättre är att servicemeddelande gått ut så visst fan vet dom vad problemet är och problemet ska åtgärdas GRATIS då det är ett fabrikationsfel.
Men inte här alltså.
Annat som var okej utan åtgärd var..
Gångjärn som är så rostiga att det knakar när man öppnar. Det behöver alltså inte smörjas, det är ok som det är.
Glykolblandningen visar 15 minusgrader och är helt okej.
Däcken har mellan 1,5 och 1,8 kilo men det är okej ändå ingen åtgärd där, man har ju skrivit mönsterdjupet iallafall.
Spolningen kostade 0kr att åtgärda vilket var snällt då DOM fuskat vid ihopmonteringen förra gången.
Det tog alltså bara 4 månader att få ett backjobb gjort.
Fläkten brummar som om man åker på varningslinje hela tiden, ingen luft kommer det heller. Naturligtvis är kupefiltret täppt. Vid kontroll så är det heller aldrig bytt sedan bilen köptes 2007. Men som sagt det var inte fel den här gången heller.

Slutsats: Välj serviceställe med omsorg. Tar dom hand om dej och förklarar för dej vad som är och vad som måste ske, då är det bra folk som vill du ska förstå. Men är allt bra när det egentligen är SKIT.. Rata dom gör vadsomhelst men lämna inte där.
Samt: Ta inte och acceptera vadsomhelst om du lämnat. Egentligen ska bilen i tråden tillbaka till samma skitverkstad så dom får göra skäl för pengarna. Dom har tagit betalt för något dom inte utfört korrekt. Det är INTE korrekt att man betalar för att vara lika ovetande när man hämtar som när man lämnar.

Edit: en eloge till reservdelskillen som gick och hämtade o-ringen och frågade om jag behövde mera än en, jag fick den gratis dessutom. Han hade en hel påse till övers som han inte visste vad han skulle göra med.
Bäst hade varit om dom kallat in bilarna också och åtgärdat det dom åtagit sej. Men så blir det alltså INTE då det gått för lång tid.
av Kena
Ja du Pettson, vad f-n har verkstäderna börjat med för ockerpriser? verkar som om de inte vill ta i en bil där garantierna gått ut och tillverkaren inte längre står för noterna. Fick pris för att byta handbromswires på min bil, 4300kr.... kostade 500kr för båda på Bt och tog för mej ca 4 timmar att byta och då har jag aldrig rört i någon annan wire än de på cykeln förrut. Att köpa beg bil börjar ju snart inte vara ett alternativ för den som inte kan skruva själv.
Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]