Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
snacka om otur .... avgas,intercooler har inget med saken göra. 99% av alla 850 turbo är ju vässade.
Men det gäller ju ha det snyggt utfört oxå så det inte skriker TRIMMAD!
av Cgunner
Som sagt, den är i stort sett original... Är ju bara laddet och chipet som är "bättre" då så att säga... Annars ser den original ut i motorrum och utanpå... Inga "dekal trim". Något sänkt bara, kanske att något tryckrör ser lite annorlunda ut, annars är allt fint... Värsta är ju att om det inte räcker med att jag ställde ner laddet till nästa besiktning så är det dir körförbud...
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Cgunner skrev:Besiktade min Volvo 850 T5 med steg 3 trim idag. Bilen ger ca 300hk+. Och detta fick jag nu nedslag på i besiktningen. Dom ville jag skulle omregistrera bilen med detta. Då jag köpte bilen med detta i och den var besiktad precis innan jag köpte den så funkade då. Men då är frågan vad skulle det kosta att rega om bilen? Är det för dyrt är det bara att ställa ner laddet ordentligt den laddar ca 1,5 bar.
Den stora frågan är vad det står på pappret. Står den enbart att den ska registreringsbesiktas kan det bli knepigt. Men har man alternativet att återställa den så är det ju bara att skruva ner laddtrycket och chansa.
Lucif3r skrev:Och även om dom har en sådan så har man rätt av avbryta besiktningen.
Man hade rätt förut, men den möjligheten togs bort för något år sedan precis som alla andra bra regler som funnits pga att folk utnyttjade det för att slippa anmärkningar på bilar som inte ska gå igenom.
av Cgunner
Marlboroman skrev:
Cgunner skrev:Besiktade min Volvo 850 T5 med steg 3 trim idag. Bilen ger ca 300hk+. Och detta fick jag nu nedslag på i besiktningen. Dom ville jag skulle omregistrera bilen med detta. Då jag köpte bilen med detta i och den var besiktad precis innan jag köpte den så funkade då. Men då är frågan vad skulle det kosta att rega om bilen? Är det för dyrt är det bara att ställa ner laddet ordentligt den laddar ca 1,5 bar.
Den stora frågan är vad det står på pappret. Står den enbart att den ska registreringsbesiktas kan det bli knepigt. Men har man alternativet att återställa den så är det ju bara att skruva ner laddtrycket och chansa.

Det står den ska omregas... Men borde det då inte fixa sig med att jag sätter i ett original chip, så att ladd och bränsle går original. DÅ är den ju som den ska vara enligt registreringen?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Cgunner skrev:Det står den ska omregas... Men borde det då inte fixa sig med att jag sätter i ett original chip, så att ladd och bränsle går original. DÅ är den ju som den ska vara enligt registreringen?
Har du enbart registreringsbesiktning som alternativ blir det knepigt. Då kan det komma att krävas intyg på att motorn är i originalskick. Det du bör göra är att ringa SBP och be och få prata med en tekniker och höra vilka krav dem ställer.
av Cgunner
Marlboroman skrev:
Cgunner skrev:Det står den ska omregas... Men borde det då inte fixa sig med att jag sätter i ett original chip, så att ladd och bränsle går original. DÅ är den ju som den ska vara enligt registreringen?
Har du enbart registreringsbesiktning som alternativ blir det knepigt. Då kan det komma att krävas intyg på att motorn är i originalskick. Det du bör göra är att ringa SBP och be och få prata med en tekniker och höra vilka krav dem ställer.

Jag ska läsa pappret och så återkommer jag imorgon!

Men vad kan detta kosta då ett intyg så att säga?
av Cgunner
Lucif3r skrev:
Cgunner skrev:Men vad kan detta kosta då ett intyg så att säga?

En ny bil. Volvo skriver inte ut intyg. Surt men sant.

Men nu verkar det som så här... Ska bilen fortsätta vara i detta skicket måste den omregas... MEN om jag åker tillbaka med original chipet i satt så är den ju original igen mer eller mindre, i alla fall när det kommer till just motorstyrningen...

Men så fall har jag en till fråga OM du nu vet detta: Jag har en styrbox i min låda där till vänster är den den som heter Insprutning Styrenhet eller
Tändning Styrenhet? För när man kollar på t.ex bildelsbasen har man dom två alternativen att välja mellan. För nej jag äger inte original styrboxen/chippet.
Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]