Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av isaksson5
Hej!

Införskaffade mig en Volvo 240 med den roliga B21A motorn, för ett par veckor sedan.
Det satt sportluftfilter och den drog massor av soppa. Bytte till original insug och bytte till en bättre förgasare. Nu dricker den inte lika mycket!

Nåväl. Fästet vid den mekaniska bränslepumpen är rätt så skitig. Som om det vore ett litet läckage som blandar skit och bensin.
Dessutom så när jag gasar fullt så dör motorn. Men vid ungefär 300varv/min så kommer den till liv igen. Har jag dock choken ute ungefär halvvägs så varvar den på friskt!

Har bytt Kondensator, brytarspets, rotor, fördelarlock, tändkablar och tändstift. Avståndet på brytarspetsen är 0.4mm och förtändning 10grader vid 800varv utan vakuum. Även bytt luftfilter, bränsle- och vakuumslangar. Olja och oljefilter.

Så till frågorna. Är min bränslepump defekt?
Och en fråga som jag klämmer in. Omega 907 oljetillsats. Fungerar det bra? Har börjat få tickande ventiltryckare(?) och vill försöka hindra att ett byte av dem delarna.

Tack på förhand

Mvh Johan
Att den går på choken men inte normalt tyder på att den är snålställd.
Justerar gör du via påfyllnadshålet hur är förgasaren i övrigt?
Frächt munstycke, membran inget onormalt glapp i spjäll osv?
Utgår ifrån att du har stromberg 175cd förgasare
Tungviktarn skrev:Att den går på choken men inte normalt tyder på att den är snålställd.
Justerar gör du via påfyllnadshålet hur är förgasaren i övrigt?
Frächt munstycke, membran inget onormalt glapp i spjäll osv?
Utgår ifrån att du har stromberg 175cd förgasare

Alltså den går att köra på. Gasar jag jämnt och mjukt så går det att varva ur den. Men ett snabbt gaspådrag gör att den tappar varv eller att den som bara dör. Släpper jag gasen så hinner dem "varva till".

Påfyllnadshålet menar du med locket längst upp? Min är dock så att hålet endast är till för att fylla på olja. I övrigt är förgasaren fräsch.
Gick igenom den innan jag stoppade in den. Allt var bra.

Yes. Stromberg 175 CDUS

Mvh Johan
Ställ co-halten så går bilen som den ska sen. Läcker bränslepumpen bensin som du beskriver det så är det byte som gäller. Alla former av tillsatser i oljan är bara "hitte på" och gör mer skada än nytta. Du har mekaniska tryckare så har du oljud därifrån så är det bara att justera ventilspelet, finns även en liten gummidämpare som ligger under tryckaren för att ta bort slammer, dessa är alltid helt ihoptorkade och byte brukar hjälpa.
rd350 skrev:Ställ co-halten så går bilen som den ska sen. Läcker bränslepumpen bensin som du beskriver det så är det byte som gäller. Alla former av tillsatser i oljan är bara "hitte på" och gör mer skada än nytta. Du har mekaniska tryckare så har du oljud därifrån så är det bara att justera ventilspelet, finns även en liten gummidämpare som ligger under tryckaren för att ta bort slammer, dessa är alltid helt ihoptorkade och byte brukar hjälpa.
För att ställa den så behöver man en CO-mätare? Eller går det att göra det "på känn"? Vad är bäst att göra först. COskruv eller byta pump?

Är det svårt att justera spelet och/eller att byta gummidämparna?

Mvh Johan
Har du förgasaren med gul plugg på ovansidan är det lätt. Då har du en "8-skalle" på undersidan av förgasaren som du skruvar utåt för att få mer bränsle. Är det den andra (b21) förgasaren så måste du ha specialverktyg för justeringen. Byt pumpen först, om den ändå är "på gång". Finns lite olika metoder att justera ventilerna, skaffa en verkstadshandbok det lär du ha nytta av. "Dämparna" bytar du genom att plocka av kamaxel och tryckare, sen är dom trädda över ventilskaften. Beträffande co-halten går den att ställa på känn om du ha lite öra för det men instrument rekomenderas, påverkar bensinförbrukningen mycket. Ca 2-2,5% med pluggad pulsair brukar vara lagom.
rd350 skrev:Har du förgasaren med gul plugg på ovansidan är det lätt. Då har du en "8-skalle" på undersidan av förgasaren som du skruvar utåt för att få mer bränsle. Är det den andra (b21) förgasaren så måste du ha specialverktyg för justeringen. Byt pumpen först, om den ändå är "på gång". Finns lite olika metoder att justera ventilerna, skaffa en verkstadshandbok det lär du ha nytta av. "Dämparna" bytar du genom att plocka av kamaxel och tryckare, sen är dom trädda över ventilskaften. Beträffande co-halten går den att ställa på känn om du ha lite öra för det men instrument rekomenderas, påverkar bensinförbrukningen mycket. Ca 2-2,5% med pluggad pulsair brukar vara lagom.
Jopp. Den är inte centrerad utan på sidan. Den "gamla" förgasaren var en likadan, men i värre skick. Far min har mekat med bilar massor av år tillbaka. Så ber honom av hjälp med att ställa in CO rätt. Blir det för mycket när den ska besiktigas så vet man ju ungefär var man ligger! :)

Visst ska biltema ha en mekanisk bränslepump? Annars har folkraceshoppen en för 250kr..
Var med då en vän till mig bytte kamaxel på sin audi GT coupe. Det är som små "utgröpta" brickor som glider ner mot ventilen? Haynes GDS bok har jag införskaffat redan :)

Någon tidigare ägare har redan pluggat pulsair systemet. Ska lägga upp en bild med några vakuumnipplar som är pluggade. Om du kan säga var de egentligen skall gå till? Vore hemskt snällt! :)

Mvh Johan
Bild

Om man börjar med de röda ringarna uppifrån och ner.

1 Den förmodar jag skall gå till vevhusventilationen. Går en tjockare slang till insuget.
2 Ja - samma här då?
3 Den har jag kopplat (med den nya förgasaren) till vakuumklockan. För att tändningen ska bli korrekt?
4 Den har jag ingen aning om var den skall gå.

Måste även påpeka en till sak. Varvar jag den ganska högt och släpper gasen så sjunker tomgången till, ja, väldigt lågt, för att sen komma upp till vanligt igen. Detta händer ibland. Var mycket värre med den förra förgasaren. Då kunde den dö på det viset..
Tungviktarn skrev:Aha dvg förgasarn.
Lyft ur kolven och kontrollera munstycket som nålen går i, det brukar bli ovalt med tiden och då får du bla det problem du beskriver.
Den är så rund den kan bli :)
Tror det är något med bränslepumpen. Har dock inte tillgång till tryckmätare dock..

Farsan envisar sig om att det inte är bränslepumpen och att jag inte ska behöva gasa fullt...
Jobbigt!

Så för att komma vidare med "om det är bränslepumpen". Den hackar och nästan dör vid hög belastning (Hög växel låg hastighet). Men sen börjar den sladda loss på snön som om den hade flera hundra hästar ungefär. Gasar jag dock med halvgas eller mindre så går den bra hela vägen.

Biltema borde ha mekanisk bränslepump?

Mvh
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]