Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Kör 4000 mil/år och byter blad 2 ggr/år. Efter 1500 mil börjar de lämna ränder efter sig och lämna
kvar vatten i ytterkanten. Varit likadant på alla bilar o torkarblad.
Hade jag haft samma blad i sex år hade de nog skrapat sönder rutan helt....
Klart... Faller de inte i bitar kan man ju låta dom sitta kvar.
Min upplevelse är att de gamla konstruktionerna gick sämre över rutan, de hoppade och gnällde. Jag störde mig oerhört på det. Samtidigt tycker jag dagens moderna torkarblad håller sämre. De går från bra till bara OK på ett par månader. På sin höjd kan man ha dem i nio, tio månader. Har kört med Bosch men provar nu Wipers då de är rätt mycket billigare. Det är ändå rätt mycket pengar, tycker jag. Man önskar man kunde byta bara själva gummit.
Jobbilens plattblad är tre månader gamla ungefär original men de gjorde inte helt rent från början heller, nu är jobbilen inte Volvo utan tysk skit men det är principen, mina äldre Biltemablad på skelett drar av perfekt, dock har de inte gått lika många mil än så kanske inte så konstigt, har heller nästan aldrig varit med om att gamla modellen isar fast, brukar väldigt sällan byta torkarblad privat, de funkar ju väldigt länge. Jag tror gamla skelettmodellen den trycker ju på fyra ställen minst - el är det åtta - utspritt över hela bladet medans de nya platta trycker ju bara på mitten och sen blir det svagare tryckkraft ju längre ut man kommer för det är ju bara gummi som försöker hålla formen. Jag förstår inte hur de tänkt.
Och det är väldigt konstig för fast de på jobbilen skulle trycka på mitten så är det just framför nosen som den skrapar av som sämst så jag har alltid en film av ej borttagen sörja som den inte behagar svepa bort på enda stället jag egentligen skulle vilja ha lite torkarbladseffekt, och det här att ha dåliga torkarblad är så inihelvete irriterande det tar ner hela intrycket av bilen, ser jag inte ut genom rutan så hatar jag bilen, det är fan det viktigaste tillbehöret på hela jävla bilen näst efter ratt och motor, dessutom har den en automatisk varvtalsregulator som ska ställa in hastigheten på armarna efter hur mycket det regnar, ja det funkar sällan i regn och aldrig i snö kan jag säga, det går inte att ställa dem i lagom hastighet manuellt utan enda hastighet är fort och jättefort och jag blir galen!!! Min privata Volvo kan jag ställa in rätt hastighet själv och den håller den och bladen sveper rutan rent, det har funkat så i alla år, hur fn svårt kan det va???
Jag kan fortsätta och skriva en roman om torkabladhelvetet jag genomlider, förutom att bladen är skitkassa och aldrig kan svepa i rätt hastighet så har tyskarna gjort så att det högra bladet vänder precis rakt framför mitt synfält och när det högre bladet vänder lämnar den all sörja där och det kan inte det vänstra bladet raka bort allting så det blir alltid en pöl kvar där mitt framför synfältet där man ju vill se, allrahelst när det är mörkt, jag har bara ren ruta med genomsikt en tiondels sekund efter att vänstra bladet svept strax innan det högra kommer och dumpar allt slem. På alla Volvos jag har haft så stannar höger blad precis mitt på rutan till höger utanför mitt synfält så om det vänstra bladet inte mäktar med fast det gör det oftast men ändå så spelar det mindre roll för det är ändå inte mitt i synfältet.
Jag har inte ens lyckats få rost på bakre torkarblads"skeletet" någongång. Då tycker jag allt torkararmarna rostar fortare än bladen...

Har heller aldrig haft problem med att framrutetorkarna frusit fast under färd eller samlat på sig is. Att bakrutetorkaren samlar på sig skit är ju inte så konstigt, och där spelar det ingen roll vad man har för blad :roll:
Lucif3r skrev:Jag har inte ens lyckats få rost på bakre torkarblads"skeletet" någongång. Då tycker jag allt torkararmarna rostar fortare än bladen...

Har heller aldrig haft problem med att framrutetorkarna frusit fast under färd eller samlat på sig is. Att bakrutetorkaren samlar på sig skit är ju inte så konstigt, och där spelar det ingen roll vad man har för blad :roll:
Det är mina erfarenheter också. På min nuvarande vil har jag platta blad och de finns ett område där de torkar dåligt. Det gjorde de även innan jag köpte ny och även med ny vindruta. Så... allt är bytt utom torkararmarna. Nu är det inget stort problem, en dusch med spolarvätskan och skiten är borta.
Tycker nya flatblades fungerar bättre sommar som vinter, dock så jämför jag skelett-varianten med äldre armar avsedda för skelett-varianten och original flatblade modell facelift 05- med slim-armar modell 05- för dessa. Har ingen åsikt vad gäller 3:e part flatblade som används i skelett-armarna.
Har ni åkt långfärdsskidor nån gång? Då står man ju på skidorna och trycket i backen är strax framför och bakom en eller om man åker ut på is vilket man aldrig ska göra fördelas kroppstyngden på hela skidornas längd, ungefär så fungerar skelettbladen, de här nya plattbladen är ju som att man byter ut skidorna mot en bit trädgårdsslang och ställer sig på dom, trycket uppstår ju bara där man står, plums genom isen direkt! Förstår inte hur de tänkt, måste vart några designkvinnor som tänkt fram dom där med ingen kunskap alls i fysik eller verklighet utan bara tänkt på hur det ska se ut, alltså inte ut genom rutan för det gör man inte.
Jag har försökt böja armarna lite för att öka trycket med det verkar inte göra någon skillnad. Det ökar väl bara trycket i mitten och förminskar det utåt istället.

Men jag har ett annat nära förknippat problem på min hitlerkälke men som jag inte kan finna nåt svar på på internet, det har spolarmunstycken som sprayar vätskan istället för strålar och det kanske funkar vad vet jag men kör man fortare än 30 så sprutar det ju bara på nedersta delen av rutan, hur justerar man upp dom? Det är ju ingen kula att peta i men på sidan sitter nåt som ser ut som sexkant fast jag är för skumögd för att se om det är det, kan man justera om man petar in nåt där?

Sen undrar jag varför vartenda jävla biltest handlar om hästkrafter och motorprestanda och allt men aldrig har jag läst att de testar hur vindrutetorkarna fungerar, varför gör de inte det, det är ju för fan det viktigaste på hela jävla bilen???

Ja ni märker jag är frustrerad men att jobba några nätter och köra med pissig sikt gör så med ens humör, jag är jävligt lack på mina vindrutetorkare, och spolare, jävla skitsaker de gör tyskarna.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards