Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Dom flesta ggr jag använt startkablar har det varit för att hjälpa igång någon annans bil, så det hade nog inte hjälpt så mycket om jag skaffat ngn assistansförsäkring. Men tack för tipset zillen.
Motorcyklarna brukar vara lite tjuriga tidigt på våren när de stått still några månader vilket jag många gånger löst genom att rulla in bilen i garaget och kopplat startkablar mellan bil och mc.Brukar få igång de mest svårstartade hojar även om de förvaras varmt.

Har hört att man kan starta hjärtan med startkablar också ... :mrgreen:

S.t.r.a.n.D skrev:En fråga..
I mina ögon handlar de flesta gångerna om att man ger hjälp från ett batteri som sitter monterat i en annan bil, inte så många som har fräscha och fulla batterier stående i garagen och ännu färre som som har de med sig i bilen.
Olika personer har ju skrivit hur/var man ska koppla och det har ju blivt några olika alternativ, pol till pol, pol till kaross m.m. Skriv gärna om det gäller båda eller bara en av bilarna.
Var med om detta senario förra vintern, rätt eller fel, farligt eller säkert?
En kompis med en V70N behövde hjälp, jag hade min BMW330D som likt V70N har batteriet bak gömt under en massa plast. Han hade fullt med packning i bagaget och jag hade hundbur och hund. -20 grader och vi var inte så sugen på att tömma båda bilarna.
Vi testade att koppla mellan båda våra +plintar under huven och mellan chassi på båda bilarna. Alltså inte på batteriet på någon av bilarna. Rätt eller fel? Det fungerade och ingen fick några problem efteråt..
+ plinten sitter ju där för att ersätta batteriet vid en sådan sits :)
taxi skrev:Ja, teoretiskt tycker jag det borde funka. Men det viktigaste vid vanlig hjälpstart är att sista kopplingen sker så långt bort från batteriet som möjligt, pga av gnist-risk.
Alltså exempelvis plus till plus, sen minus till jord.
Sen tycker jag att det känns bra att ha hjälpande bilen avstängd under startförsöket, men jag har inga belägg för detta men det har alltid fungerat för mig.
Så denna tråd har varit en uppmuntrande läsning för mig! :D

Dock så har ingen nämnt största risken som i alla fall jag brukar se titt som tätt: Ta aldrig av plus och minus samtidigt! Folk tänker inte, de står vid sin bil efter lyckad hjälpstart, tar bort bägge kablarna från sitt batteri och tar sen bägge kabelkäftarna i samma hand, när andra ändarna fortfarande är kopplade på andra bilen! -Som gjort för en redig kortslutning!

plus till plus , minus till jord, starta bilen. Ta bort jord ta bort minus ta bort plus o ta bort sista plus :)
av *pettson*
Vojje skrev:Om man nu väljer att bogsera istället, är det bäst att koppla dragbilen först eller tvärtom :wink:
Ingetdera. Den ska köras parallellt. Det görs medelst två fasta chassiestänger som man fäster under sin bil. En bredsladd senare är offret påhakat och redo att få sin livs resa för att starta bilen. Det är enkelt att se vilka som har den metoden redo. Det är dom som har skidbox på taket året runt.
Droopy skrev:Mmmm, nu kan det snart skrivas en uppsats om starthjälp :shock:
Tack Lucif3r och *pettson*,
och med denna epilog är vi nog redo att skicka till tryckning :-)-)
Bortsett från en liten förhatlig grej som en del envisas med att använda !.
Den lilla uppladdningsbara start-boostern !.

Det tycks finnas en del som förväxlar dessa förhatliga tingestar med en batteri-kärra...

Faran med boostern är att den skjuter in hjälp-ström med kondensatorer som laddas upp av det interna batteriet i dessa.
Vad som då händer är en strömrusning (spik) som alldeles för ofta får elektronik att rasa.

Jobbar på en firma som installerar eftermarknads-elektronik i det mesta som rullar och rör på sej .
Vintertid kommer det rätt ofta in bilar som "boostats" igång och delar av elektroniken har slagits ut.

Att kabla igång en bil med ett annat batteri, antingen löst eller från givar-bil ger sällan nåt problem.
Men just laddbara start-boosters , undvik !!.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
ljudet av ett dött batteri?

https://uploadnow.io/f/wJCCQ6F

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]