Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dalfredzon
Hej!

Har börjat hört att det knackar i motorn på min v70. Jag vet att det är normalt med att det tickar lite i mortorn på dessa bilar, men nu är det mer distinkt knackande. Jag försökte lyssna och höra vart knackandet kommer ifrån. Det låter som det kommer ifrån ventilerna.

Lyssnade häromdan när jag startade bilen på morgonen, då hörde jag inget knackande. Men när jag kom fram till jobbet så hörde jag knackningarna igen.

Någon som vet något om detta?

Kan också säga att det är ca -15 grader ute. Bilen har gått drygt 27000 mil.
av dalfredzon
Nexus skrev:Finns det rätt mängd olja i motorn?
Kollade oljan och det var på tok för lite. Bara att fylla på så försvann problemet. Dock har det inte lyst någon varningslampa om att det skulle ha varit för lite olja. Borde inte varningslampan lysa innan ventilerna börjar knacka? Eller har jag problem med min givare?
av Andazon
Hej

Om det är oljelampan du menar så börjar den inte lysa förrän oljetrycket försvunnit, och då är det nästan för sent att stänga av bilen.

OM du skulle råka ut för att oljelampan börjar lysa så är det bara att vrida om nyckeln och stänga av motorn OAVSETT VAR DU ÄR !
Böterna är ALLTID billigare än ett motorbyte !!!

// Andazon
Användarvisningsbild
av Vojje
dalfredzon skrev:Borde inte varningslampan lysa innan ventilerna börjar knacka? Eller har jag problem med min givare?
Jag håller med. Varför sätta oljetrycksgivaren så långt bort från ventilerna.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
dalfredzon skrev:
Nexus skrev:Finns det rätt mängd olja i motorn?
Kollade oljan och det var på tok för lite. Bara att fylla på så försvann problemet. Dock har det inte lyst någon varningslampa om att det skulle ha varit för lite olja. Borde inte varningslampan lysa innan ventilerna börjar knacka? Eller har jag problem med min givare?
Hade samma grej nu efter oljebyte, Stickan var typ minXX|XXXmax. Sen fyllde jag upp till precis över sista krysset o då blev den knäpptyst. Fasen så känsliga dom är på rätt oljemängd!

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]