Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XaxTrance
#61801
min t5:a laddar 1,0bar vid fullgas och uppväxling till fyran på eco läge.

helt orginal vad jag och den förra ägaren vet.
av TomasL
#61952
XaxTrance skrev:min t5:a laddar 1,0bar vid fullgas och uppväxling till fyran på eco läge.

helt orginal vad jag och den förra ägaren vet.
Så mycket ska den absolut inte ladda om den är orginal. Orginal laddtryck ligger på 0,6-0,65bar på en orginal T5'a.
Så din måste vara pillad med.

Denna text är hämtad ifrån VADIS
"Maximum boost pressure : 166 ± 7 kPa at 5100 rpm (absolute pressure)"
166kPa = 1,66bar. Eftersom dom skriver absoluttryck så räknar dom alltså med atmosfärstrycket som är 1bar. Räknar man då bort atmosfärstrycket så får man 1,66 - 1 = 0,66bar
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
#61988
TomasL skrev:
XaxTrance skrev:min t5:a laddar 1,0bar vid fullgas och uppväxling till fyran på eco läge.

helt orginal vad jag och den förra ägaren vet.
Så mycket ska den absolut inte ladda om den är orginal. Orginal laddtryck ligger på 0,6-0,65bar på en orginal T5'a.
Så din måste vara pillad med.

Denna text är hämtad ifrån VADIS
"Maximum boost pressure : 166 ± 7 kPa at 5100 rpm (absolute pressure)"
166kPa = 1,66bar. Eftersom dom skriver absoluttryck så räknar dom alltså med atmosfärstrycket som är 1bar. Räknar man då bort atmosfärstrycket så får man 1,66 - 1 = 0,66bar

ett svar ja tycker låter högst rimligt ! :D tackar!
Användarvisningsbild
av apersson850
#71278
Jag minns när T-Gul kom, att de skrev att B5234T (standard turbo med 225 hk) överladdade 0,66 bar, B5234T5 (T-Gul med 240 hk) 0,77 bar. Fullt på mätaren skulle vara en överladdning på 1 bar. Totaltryck alltså 1,66 resp. 1,77 bar. Mätaren ska gå från 0,2 - 2,0 bars totaltryck.
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
#71302
apersson850 skrev:Jag minns när T-Gul kom, att de skrev att B5234T (standard turbo med 225 hk) överladdade 0,66 bar, B5234T5 (T-Gul med 240 hk) 0,77 bar. Fullt på mätaren skulle vara en överladdning på 1 bar. Totaltryck alltså 1,66 resp. 1,77 bar. Mätaren ska gå från 0,2 - 2,0 bars totaltryck.

" Fullt på mätaren skulle vara en överladdning på 1 bar, Totaltryck alltså 1,66 resp. 1,77 bar"
"Mätaren ska gå från 0,2 - 2,0 bars totaltryck"

hur menar du? ja uppfattar d som att meningarna motsäger sig varran..
Användarvisningsbild
av apersson850
#71540
Det är inte lätt, med olika referenser för trycket.

Mätaren visar totaltryck, där 1 bar är normalt lufttryck utomhus. Det finns i skarven mellan svart och vitt. Det är därför mätaren står där, när motorn inte är igång.
När motorn går, med måttligt effektuttag, går den som sugmotor. Då står nålen i det svarta fältet, som sträcker sig från 0,2 - 1 bar. När du gasar laddar turbon till övertryck. Om den laddar fullt (vanlig 225 hk motor) är övertrycket 0,66 bar. Till det får du lägga det naturliga lufttrycket på 1 bar, och får alltså 1,66 bar. Mätaren går till 2 bar (totalt tryck, överladdning + luftens tryck), vilket alltså motsvarar en överladdning på 1 bar. 1+1=2.
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]