Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Min V70XC -99 går illa och luktar bensin. Motor: B5254t
Bilen fungerade normalt när jag tog den igår. Jag åkte en sväng och lyckades köra ner i en vattenfylld skada i vägen.
Efter detta märker jag att motorn tycks gå på 4-cylindrar. Motorelektroniklampan tänds.

Jag har nu på förmiddagen försökt se om det är någon kontakt eller liknande som lossat men kan inte hitta något. Däremot hör jag att mitt avgasrör fått sig en smäll då det börjat läcka någonstans mitt under bilen.

Jag har varken utrustning eller kunnande att göra en grundligare felsökning och behöver bilen i eftermiddag så jag undrar om det finns någon vänlig själ i Motala-trakten som har möjlighet att hjälpa mig?

Tack på förhand
/Roger
Senast redigerad av 2 Proteus75, redigerad totalt 0 gång.
Nu får det bli hyrbil över nyår och försöka fixa felet på onsdag när butikerna öppnar igen.
Om det är någon som känner att han vill hjälpa mig på onsdag är jag naturligtvis tacksam :)

Jag önskar er alla god fortsättning och ett gott nytt år så återkommer jag i tråden efter firandet!
Lucif3r skrev:Motala... Kanske går att vifta lite sedlar under pettson så kanske han kan hjälpa dig.... Fast han är säkert upptagen nu när det är nyår och allt.
Han kanske inte ens är villig, det vet ju inte jag. Vet bara att han kan sin sak :)
Mja så långt ska han nog inte åka på 4 cylindrar :/ har du provat ta bort stiften? Kan ju kommit in vatten i förbränningsrummet. Jag har asmycket vatten vid en bula på min gata så jag får kryyypppaa genom det.

Onsdag kan jag nog tyvärr inte hjälpa dig då jag jobbar då :(

Passa på att kolla upp ersättning, för dom har varit jäääävligt lata med att ploga o sånt här iår. Trodde väl det skulle bli obefintligt som förra vintern..

Har verktyg för att lossa tändstiften ifall du behöver, tips är att leta efter reserverktyg frän gammla bmws, dom har fina grejer i reservverktygslådan :D
Lucif3r skrev:
Sunschreem skrev:Mja så långt ska han nog inte åka på 4 cylindrar :/

Jasså, ja jag vet ju inte vart pettson egentligen bor, bara att det står "ort: motala" på hans profil, som på din :P
Vill inte sitta o säga vart han bor, men det är inte centralt så att säga. Dock inom riktnummret säkert :) Jag har inte hunnit börja dricka än men snart så får jag inte köra längre så då är jag också "satt ur funktion" :P

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Volvo Selekt garanti

oljepumpen klassas inte som slitdel, inet i min v&[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]