Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pinkelton
Har försökt mig på kalibrering nu men det funkar inget vidare :/ om man följer anvisningarna i Haynes hur för man då över samma procedur på OBDII kontakten?
Enligt Haynes ska man trycka på en knapp 5 gånger och varje gång under 1 sekund, sedan är modulen redo att ta emot styrkod 9-9-9. Använder jag mig av samma stift som vid avläsning av fel koderna? Stift 5 och 6.
Användarvisningsbild
av taxi
Ja, samma stift. Det underlättar om du har kopplat in en strömbrytare, jag satte dioden och strömbrytaren på en liten låda, tre sladdar ut med stift som passar i obd-kontakten, en till jord, en till plus och en till det stift som hör till den enhet du vill felsöka. Vill du ta koder från tex farthållaren flyttar du endast stiftet från sex till 12, eller vad farthållaren nu är. ECC och farthållare är det enda jag lyckats få kontakt med.
av Pinkelton
Nu har jag lyckats radera alla felkoder förutom den som anger att recirkulationsspjällets motor aktiv för länge, som ständigt kommer tillbaka.
Kalibreringen luckas jag inte heller med, får bara felkod 5-1-1 kalibrering ej utförd. Någon som vet vad som kan va fel? Har kollat rec spjället å det rör sig inte en mm ändå är motorn nyligen bytt. Vet inte att det kärvar nått heller, när jag satte dit motorn funka den som den ska men ett par gånger började den sakta tugga sig fram.
av Pinkelton
taxi skrev:Hur gjorde du kalibreringen? Skriv utförligt tack.
jag använde mig av stift 6 och 16 den tredje kabeln med brytare satte jag i stift 5, satte på tändningen och tryckte 4 gånger på brytaren och väntade på att dioden tände sig varpå jag tryckte 9 gånger i snabb följd, väntade på att dioden tände sig och upprepade proceduren tills jag angett styrkod 9-9-9. Följde Haynes beskrivningen steg för steg, stängde av tändningen och väntade tills dioderna på ecc panelen började blinka och då startade jag bilen å körde över 30 kmh under några minuter, stannade bilen med tändningen på under 2 minuter. Sedan kollade jag med felsökarn och fick felkoderna 5-1-1 (kalibrering ej utförd) och 3-2-5 (rec spjällmotor aktiv för länge). Antingen gör jag nått fel eller så ÄR det nått som är fel, men vad! Alla motorer jag prövat på rec spjället går en liten stund sen börjar det tugga sig fram eller så rör det sig inte alls. Någon har jag plockat isär och då har några kugg varit trasiga men på den senaste är kuggen hela och smörjda.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag hade liknande problem, fast med spjällmotorn till vänster nedanför ECC-panelen. Det löste jag genom att ta isär motorn och sätta "kuggarmen" i typ mittenläge, sen montera med spjället också ungefär i mittenläge, sen kalibrering direkt. Jag har inte detta i helt färskt minne, men hyfsat tror jag.
Lycka till!
av Pinkelton
Jag läste någonstans att det kan vara styrenheten som är kass när motorn till rec spjället tuggar sig fram :/ har bytt styrenheten en gång redan. Så kass kvalité kan det väll inte vara på dem tycker man ju. Men ska ta isär motorn imorgon och placera kuggarmen i mitten då
av Pinkelton
Har prövat kalibrering sex gånger nu idag och har inte funkat en enda gång :/
Rec motorn rör sig inte en mm under denna procedur. Alla Ecc paneler och spjäll motorer jag testat borde ju inte vara trasiga tycker man
av Pinkelton
En fråga till då, ska rec motorn röra sig något under kalibreringen? Min rör sig nämligen inte ett skvatt. Har fått den att öppna och stänga ett par gånger men sen är den sten död förutom några små tugg. Tar kag av armen syns det tydligare att den tuggar å tuggar sen till sist går den från stängd till öppet om jag trycker in rec knappen! Felkod för aspireringsfläkt på passagerar sidan återkommer fast än den snurrar som bara den. Asså jag får snart ett utbrott på det här! Å vad exakt menas med att den är aktiv för länge? Den rör sig ju inte ur fläcken

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]