- fre 28 dec 2012, 22:51
Jag hade satsat på att köpa en ny styrenhet om den ska bytas istället för en beg. Jag googlade på Valeo nummert som står på styrenheten. Beroende på vilken årsmodell man har så skiljer det på styrenheten. jag köpte min ny på antingen Xenonkungen eller bilupplysningen (beställde en från vardera ställe då vi bytte på en kompis bil samtidigt). Jag gav 1400:- för min styrenhet helt ny med garanti (valeo original) Volvo ville ha över 3000:-
Ett litet tips bara.
Jonas_latt skrev:svda skrev:På min -05 sitter ballasten integrerad i kontakten till xenonlampan. Stålkastaren måste vara nära halvfull innan ballasten blir dränkt, men fukt är naturligtvis inte heller bra.
Jag har sett trådar om kondens i strålkastare, mest S80 om jag inte minns fel. Där beskrevs en fix. Leta eller kolla med Volvo.
Både rätt och fel.
Ballastret sitter bakom xenon lampan. Men ifrån det ballastret går några kablar in under strålkastarn.
Och under vardera strålkastare finns en styrbox till xeonet
Det är de styrboxarna som är känsliga. Fukten samlas i de boxarna.
För att byta en box måste fronten skruvas ner.
Dessa finns beg men inte jätte lätt att hitta. Sök på tex google på xenon styrenhet så får du se hur de ser ut.
Men pröva först med lampan. Och kolla säkringen
Ballastret bakom lampan har jag liggandes om det skulle va intressant.
Om inget av dessa hjälper så får du tyvärr byta styrenhet.
Jag hade satsat på att köpa en ny styrenhet om den ska bytas istället för en beg. Jag googlade på Valeo nummert som står på styrenheten. Beroende på vilken årsmodell man har så skiljer det på styrenheten. jag köpte min ny på antingen Xenonkungen eller bilupplysningen (beställde en från vardera ställe då vi bytte på en kompis bil samtidigt). Jag gav 1400:- för min styrenhet helt ny med garanti (valeo original) Volvo ville ha över 3000:-
Ett litet tips bara.
- By Sliff