Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jonas_latt skrev:
svda skrev:På min -05 sitter ballasten integrerad i kontakten till xenonlampan. Stålkastaren måste vara nära halvfull innan ballasten blir dränkt, men fukt är naturligtvis inte heller bra.

Jag har sett trådar om kondens i strålkastare, mest S80 om jag inte minns fel. Där beskrevs en fix. Leta eller kolla med Volvo.

Både rätt och fel.
Ballastret sitter bakom xenon lampan. Men ifrån det ballastret går några kablar in under strålkastarn.
Och under vardera strålkastare finns en styrbox till xeonet
Det är de styrboxarna som är känsliga. Fukten samlas i de boxarna.

För att byta en box måste fronten skruvas ner.
Dessa finns beg men inte jätte lätt att hitta. Sök på tex google på xenon styrenhet så får du se hur de ser ut.

Men pröva först med lampan. Och kolla säkringen
Ballastret bakom lampan har jag liggandes om det skulle va intressant.
Om inget av dessa hjälper så får du tyvärr byta styrenhet.

Jag hade satsat på att köpa en ny styrenhet om den ska bytas istället för en beg. Jag googlade på Valeo nummert som står på styrenheten. Beroende på vilken årsmodell man har så skiljer det på styrenheten. jag köpte min ny på antingen Xenonkungen eller bilupplysningen (beställde en från vardera ställe då vi bytte på en kompis bil samtidigt). Jag gav 1400:- för min styrenhet helt ny med garanti (valeo original) Volvo ville ha över 3000:-

Ett litet tips bara.
Jag tackar. Jag hittade med på xenonkungen, och har beställt hem den till efter nyår. Min verkstad öppnar inte innan den 7/1 så det lutar nog på att byta den själv om man får bort alla delar utan att skada lacken för mycket. Det är ju en del pengar att spara som man kan ha roligare för. Hehe :lol:
Nissagubben skrev:Jag tackar. Jag hittade med på xenonkungen, och har beställt hem den till efter nyår. Min verkstad öppnar inte innan den 7/1 så det lutar nog på att byta den själv om man får bort alla delar utan att skada lacken för mycket. Det är ju en del pengar att spara som man kan ha roligare för. Hehe :lol:

Det är skitlätt att byta ballast. Var dock noga med att hålla hela lykthuset när du plockar bort det så att inte det kommer vatten på lyktglaset. Jag gjorde den tabben och det blev kalkavlagring där. Jag torkade ur mitt lykthus med hjälp av varmluftspistol, tog bort alla täcklock på lykthuset och lät varmluftspistolen blåsa in i ca 2 timmar. Var snustorrt sen. Jag tätade hela mitt lykthus med silikon när jag ändå hade plockat bort det. Samt elektronik vaselin i alla kontaktstycken. Tätade även ballastkontaktstycket med silikon.
Har haft detta som ett intermittent fel på min XC70 -02a den senaste veckan. Noterade kondens i lamphuset, men lampan lös fortfarande. En kväll så fick jag "lampfel halvljus", och lampan var död. Senare kickade den igång igen, och har pendlat mellan funkis och ofunkis de senaste dagarna. Misstänker fukt i nån kontakt som ger glapp, lampan i sig verkar ju fortfarande vara hel.

Misstänker även att det är mitt eget fel; bytte blinkerslampa för ett tag sedan och är inte helt 100 på att jag fick till tätningen rätt när jag satte tillbaka hållaren. Blir att riva hela lampan för att se om jag kan torka ur och få liv i skiten, annars lutar det ju åt rejäla pengar om jag förstår er andra. Återkommer med besked, tänker be min mekanikerpolare ta en titt på det när vi ändå ska byta handbromsbackar imorgon eftermiddag.
Användarvisningsbild
av Shudnawz
Lampan var sönder på riktigt, så det blir minst 650kr för en ny imorgon. Vi lyckades få ut mer eller mindre all kondens genom att låta halvljuset vara bortplockat och köra helljuset under nån timme, varmt och gott. ^^

Bara att hoppas att den där gråa grunkan som själva lampan sitter i fortfarande fungerar. Märker vi imorgon...den såg iaf inte fuktskadad ut.

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg