Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av benka1
köpte från q-parts senast o det verkar funka bra öppnar vid 92gr-är nog samma termostat som skruvat säljer-same shiit!
av julisgranis
Det är wahler termostat som sitter i original. Så går att köpa på olika ställen, tror priset är rätt liknande var du än köper den ifrån.
av autoxc70
Nu har jag bytt termostaten och satt in en volvo orginal. Har inte hunnit köra så många mil än men tycks ändå märka på färddatorn en minskning på förbrukningen. Däremot ligger fortfarande tomgången på ca 1100 rpm. Har dock inte kollat felkoder än. Tips någon?
av 2444ever
Den ligger kvar på 1100 även när motorn är varm?
av johankjellgren
julisgranis skrev:Det är wahler termostat som sitter i original. Så går att köpa på olika ställen, tror priset är rätt liknande var du än köper den ifrån.
Mekonomen säljer just wahler. men deras wahler öppnar säkert vid för låg temp... :roll:
av julisgranis
johankjellgren skrev:
julisgranis skrev:Det är wahler termostat som sitter i original. Så går att köpa på olika ställen, tror priset är rätt liknande var du än köper den ifrån.
Mekonomen säljer just wahler. men deras wahler öppnar säkert vid för låg temp... :roll:
Va? 90 grader öppnar den vid, finns säkert nått vintertermostat som öppnar vid 92 eller nåt också. Jag bytte termostat i somras, fast då köpte jag min på autoexperten. WA 4272.90 skall termostatet heta ( på min bil iaf). Två sista siffrorna betyder vid vilken temp det öpppnar.

Fast jag vet inte om TS är inne på rätt spår riktigt, 84 grader eller vad det var visa ju tempen. Jag får heller aldrig upp tempen högre än 80-85 framförallt nu på vintern. Det beror ju lite på vart tempsensorn sitter som läser av tempen på kylarvattnet sitter. Termostatet sitter ju direkt efter motorn där vattnet är som varmast. Så tempen varierar lite beroende på vart man mäter i kylsystemet.

Termostatet öppnar knappt antagligen, så då spelar det ingen roll om man väljer ett termostat som öppnar senare. Antagligen är kylsystemet lite överdimensionerat, för att passa flera olika motorer. Även hört något om att det finns någon plastkåpa hos volvo som man kan sätta framför kylaren.

Om det hade varit något med kylsystemet som gör att bilen går som den gör så hade jag hellre lagt pengar på tempsensorn. Vet inte om det finns två eller om det är en kombinerad på volvo. Iaf kan ju vara värt och byta den sensorn som går till motorelektroniken. Kostar ju inte så mycket.
Användarvisningsbild
av DTJ
Finns ingen vintertermostat till B4204T3 i alla fall, (har kollat med Volvo Re-Bil)
Men den som jag köpte på Volvo gav lite högre temp än Biltemas, nu är det 87-91 mot tidigare 84-88 :-)
// DTJ
av autoxc70
Har någon en felkodsläsare i Piteå området så man kan snabbkolla.Skulle vara tacksam för lite hjälp och tips.
av MicroMek
julisgranis skrev:
johankjellgren skrev:
Termostatet sitter ju direkt efter motorn där vattnet är som varmast. Så tempen varierar lite beroende på vart man mäter i kylsystemet.

.
Tempgivaren sitter precis berdvid termostaten inne i termostathuset, bara ca 1 cm ifrån terrmostaten (såg den då jag bytte för ett tag sedan).
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]