Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

PTV skrev:Trendputtarna kör alltid i fyrhjulsdrivna jeepar med antislir, antisladd och antialltannat.På sommaren sätter man sedan på extremt stora kromade fälgar med med däck som har en minimal stomme och motorvägsmönster för att kunna ta sig fram i stan.Möjligt att dessa jeep människor lider av ett extremt dåligt självförtroende och på så vis vill hävda sin status och rätt i samhället genom ett monster till bil i vanlig och normal trafik.Eller så inbillar de sig kanske att ett tredje världskrig precis är slut och alla vägar är förstörda !?.

:D
Om du sparar veckopengen lite till så kanske du också får råd att köpa dig en fyrhjulsdriven bil en vacker dag. Tills dess får du nöja dig med att titta på när vi andra med ett leende på läpparna tassar oss förbi slirande S70:ar, Saab 9-5:or och BMWs i dikena. Är du riktigt snäll så kanske du kan få åka med en runda :D Jag måste drista mig till att saga att du låter riktigt bitter när du tillskriver förare av AWD-bilar en massa negativa egenskaper. Surt, sade räven om rönnbären...
PTV skrev:Trendputtarna kör alltid i fyrhjulsdrivna jeepar med antislir, antisladd och antialltannat.På sommaren sätter man sedan på extremt stora kromade fälgar med med däck som har en minimal stomme och motorvägsmönster för att kunna ta sig fram i stan.Möjligt att dessa jeep människor lider av ett extremt dåligt självförtroende och på så vis vill hävda sin status och rätt i samhället genom ett monster till bil i vanlig och normal trafik.Eller så inbillar de sig kanske att ett tredje världskrig precis är slut och alla vägar är förstörda !?.

du tänkte inte på att visa har behov av dessa bilar då det inte funkar med en liten s70 direkt
ex enda anledningen till att vi har en jeep är att vi har behov av dragvikten på 3500kg anars hade vi inte haft
en sådan bil och jag tror måna andra har liknande behov och många som bara gillar stora bilar.
V60 D5 AWD med dieselvärmare.
Varm, rolig och praktisk.

Saknar diffspärr men man kan ju inte få allt.
llesrof skrev:

Om du sparar veckopengen lite till så kanske du också får råd att köpa dig en fyrhjulsdriven bil en vacker dag. Tills dess får du nöja dig med att titta på när vi andra med ett leende på läpparna tassar oss förbi slirande S70:ar, Saab 9-5:or och BMWs i dikena. Är du riktigt snäll så kanske du kan få åka med en runda :D Jag måste drista mig till att saga att du låter riktigt bitter när du tillskriver förare av AWD-bilar en massa negativa egenskaper. Surt, sade räven om rönnbären...
de flesta som har råd med en bil har råd med en fyrhjulsdriven bil! Så det handlar förmodligen inte om pengar! Läs om vad han skrev igen.. Fyrhjulsdrivna bilar som sällan befinner sig utanför stan. Att dom vill hävda sig och se ner på andra människor.. Precis som du försökte göra med ditt inlägg.. En tanke är väl att ingvar kamprad körde iaf väldigt länge en volvo 245! Vet dock inte om han gör det än.. :)
llesrof skrev:Kamprad körde sin Volvo när folk såg honom. Annars hade han andra vilar.

Kortfattat: de som stör sig på att en del kör fyrhjulsdrivet kan dra åt helvete.
det var det bästa du kunde komma på forsell! Tragiskt.. Klarar du av en tvåhjulsdriven bil? Vet ett flertal människor som befinner sig runt omkring mullsjö och dom har inga problem med att ta sig fram med tvåhjulsdrift.. :)
zillen skrev:
llesrof skrev:Kamprad körde sin Volvo när folk såg honom. Annars hade han andra vilar.

Kortfattat: de som stör sig på att en del kör fyrhjulsdrivet kan dra åt helvete.
det var det bästa du kunde komma på forsell! Tragiskt.. Klarar du av en tvåhjulsdriven bil? Vet ett flertal människor som befinner sig runt omkring mullsjö och dom har inga problem med att ta sig fram med tvåhjulsdrift.. :)
Att skriva ut mitt efternamn och var jag bor fyller väl ingen funktion? Vad vill du uppnå med det? För de flesta personer med minst normalbegåvning torde det stå klart att man i de flesta fall klarar sig utmärkt med tvåhjulsdrivna bilar på vintern och även i Mullsjö. De med något mer begåvade inser dock att det kanske går aningens bättre med fyrhjulsdrift. Jag har lite problem att ta mig till vissa ställen utan fyrhjulsdrift eftersom det inte finns någon snöröjning där. Det går ju i och för sig bra att ställa bilen och gå sista biten, så gjorde vi förr, men nu behöver vi inte det. Egentligen skall jag ju inte behöva sitta här och motivera mitt val av bil, speciellt inte för folk som har uppenbara problem att förstå att fyrhjulsdrift i många fall är bättre än tvåhjulsdrift på vintern. Fyrhjulsdrivna bilar tar sig fram bättre i snö och går i regel också stabilare i halka. När jag, och några till, skriver att fyrhjulsdrivna bilar oftast går bättre än tvåhjulsdrivna bilar på vintern, kommer vissa forumskollegor med antydningar om att vi som kör fyrhjulsdrivet gör det för att hävda oss. Vi tillskrivs en rad olika, negativt laddade, egenskaper som att vi är trendputtar och att vi borde lämna ifrån oss körkortet eftersom vi inte kan köra bil på vintern utan vår fyrhjulsdrift. Det är ju en häpnadsväckande trångsynt och trist inställning. Om denna inställning kommer sig av okunskap, arrogans eller bara ren och skär dumhet vet jag inte. Det kanske är en kombination.

Vill du eller någon annan ordbajsa vidare om detta så ta det med mig via PM. Ni kanske har tur, jag kan ju vara på gott humör och faktiskt lägga lite energi på att svara.
av *pettson*
Alla fordon oavsett är säkrast när dom framförs med känsla och kunskap.
Efter att ha jobbat på några sådana provbanor som lite funktionär så kan jag meddela att det finns inte en enda i princip som hade kontroll på sina fordon dom dagarna. Förvisso var det bara 160 förare per gång men ändå. Alla fyllde i formulär om sina kunskaper enligt sej själva, läste man vad förarna själva tyckte om sina kunskaper så var kunskapen mycket hög i snitt. Man kunde verkligen sina fordon och all teknik. Män som kvinnor.
Sen togs man ut i verkligheten i sitt eget fordon och så körde man olika typer av manövrer på bana i snö, snö/is och is.
Som sagt det såg ut som dom flesta nyss tagit körkort och inget annat. Inte en enda var avancerad eller utmärkte sej åt det bättre hållet.
Dom flesta var minst sagt lite chockade, menar.. kan man få sladd med antisladd på en bil?
Stannar den verkligen inte fortare för att man har ABS?
Varför styr inte bilen dit den ska fast jag har flera olika system som ska hålla koll på bilen?
Två reaktioner var vanligare än andra när man blev tvungen till att göra avancerade manövrer.
1/Gallskrik i kombination med att släppa ratten och bromsen. Det gällde kvinnor och män.
2/ Fjutta mjukt på bromsen med en fjärils handpåläggning på ratten där man behöver stå på pedalen och vara mycket aktiv. Också här kvinnor och män.

För handen på hjärtat nudå, hur många kör avancerad körning på avlyst område och lär sej sin bil på alla nivåer för att sen köra normalt med den i trafiken?
Det oavsett om det är framhjuls, bakhjuls eller 4hjulsdrift.
Samt, hur många har gjort det varje gång man bytt bil, så att man kan den nya bilen hela tiden?
Om fler fick chansen att ta en avancerad förarkurs varje år för att friska upp minnet så skulle formodligen färre hamna i olycka på grund av småsaker.
I slutändan finns det en förare som ska göra sitt jobb oavsett hur många system där finns. Om föraren inte är något vidare så finns det inte ett enda tilläggssystem i världen som rättar till det.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]