Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en lysande ABS lampa på min 945 från 94, läste av felkoderna idag, den visa 1-5-1 och 1-5-2.
Efter att jag plocka isär kontaktstyckena till givarna fram och gjorde rent dom och spreja dom med kontaktspray så slockna 1-5-1 koden alltså vänster givare fram. Dock kvarstår 1-5-2 koden höger givare.

Några tips på vad man kan göra?
Senast redigerad av 2 andreas88, redigerad totalt 0 gång.
Då ska jag ta och mäta givarna, framförallt höger givare. Kanske en dum fråga.
Men ska tändningen vara på? Mätningen ska göras genom att dela kontaktstycket vid höger innerskärm och mäta mot givaren?
Man delar kontaktstycket och mäter mot givaren. Resistansen ska vara i intervallet 900 – 2200 ohm enligt Volvos fickdatabok. Verkar det ok kan man lossa ABS-styrenheten och göra samma mätning där – alltså mäta mot givaren. Felkoden gäller ju avbrott eller kortslutning (inte felaktig signal som när tandhjulen krånglar) så det borde gå att hitta felet ganska lätt. Det finns ingen anledning att ha tändningen på, tvärtom ska den nog helst vara av när man kopplar i och ur givare och styrenhet.
Mätte idag båda givarna fram. Den vänstra alltså den fungerande givaren pendlade mellan 1075 och 1100 ohm. Så den är okej? Den högra alltså den trasiga givaren visade bara siffran 1 tordes vara oändligt motstånd? Om jag gort rätt vill säga. Lossade kontaktstyckena vid innerskärmarna och mätte där, är väl rätt?
Ganska ofta är det nog kabeln som glappar (den böjs ju varje gång man vrider på ratten) snarare än att själva givaren går sönder. Så ett alternativ innan man byter är att knipsa av kabeln nära givaren och göra om mätningen där. Verkar givaren fungera kan man isåfall skarva kabeln istället, under förutsättning att man gör det på ett hållbart sätt.
Så då var det löst. 8) Testade med att knipsa av kabeln närmare givaren, och mäta där. Det gav inget de heller. Så köpte ny givare på skruvat och koppla in den, lampan slockna vid motorstart och felkoden kom inte tillbaka. Så nu är det problemet ur världen :D Bara en tur till bilprovningen på efterkontroll.

Tji fick ja för att tro att det var löst. :evil: Idag efter en längre tur så tände sig lampan igen, den tände sig i olika situationer, oftast i farter över 40-50 och ibland över 70. dock slocknar den om jag startar om om motorn
Tji fick ja för att tro att det var löst. Efter en längre tur så tände sig lampan igen, den tände sig i olika situationer, oftast i farter över 40-50 och ibland över 70. dock slocknar den om jag startar om motorn, och tänder sig igen efter en stunds körning. Tänder sig på tändning och slocknar vid motorstart så där är allt okej. Den sätter inga felkoder.

Nån som har nåt tips på vad felet kan vara?

Motortypen är ju äldre än så.[…]

Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]