Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Bild

Någon som vet vad detta är?
Satt i en 245 -85 som jag fått.
Aldrig sett någon sådan innan och då har jag haft många 240
av Rådlös
Om man tolkar symbolen som en termometer så kanske det kan vara startknapp för en bränsledriven värmare t.ex? Eller någon annan typ av värmare. Är det återfjädrande knapp eller blir det två lägen, "Till och Från"?
Jag sökte på båttillbehör men hittade inget liknande. Där finns annars mycket sådana strömbrytare och omkopplare.
av Rådlös
Då är mitt resonemang så här: Den skulle kunna fungera till någon förvärmning av något slag. Vi kan ju tänka oss t.ex glödstarten till en dieselmotor. Där startar man glödstiften genom att trycka på knappen. Då går det via ett relä till glödstiften. Sedan stänger dom av sig själva antingen när dom har blivit tillräckligt varma eller när man börjar köra startmotorn.
Detta är bara en hypotes från min sida. Det kan ju vara något helt annat.

80 och 90-tals VW har ju förvärmning i insuget (bensinmotorer) Det skulle kunna vara något sådant. Eller så är det som gjort för etanolkonvertering. Där behöver man ibland en återfjädrande köldstartknapp.
av 245an
White skrev:Har för mig att den är till att skifta visning mellan inner och yttertemp. Fanns sådan tempmätare med givare både in och utvändigt.
detta tror jag mäst på!
Användarvisningsbild
av lilleman
Tungviktarn skrev:White där sa du nått sitter nämligen tempmätare i bilen:)
Jag har haft en 244Glt 81a med yttertemp o innertemp med denna knapp :)

Mvh/Roger
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]