Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Nåt som inte tagits upp är nånting som påverkar utgången påtagligt.

1 Använd grova startkablar. Med grova avser min tanke innehållet i kabeln. Det finns nämligen gott om skräp på marknaden som ser grova och rejäla ut, medans det i själva verket är ett tjockt plasthölje och en tunn innerledare. Kika alltid där kabeln ansluter i klamman för att avgöra om det är bra eller dålig variant.

2 Tid.. Meningen är att man ska koppla upp sin bil för att överföra laddning. Det innebär att man inte bör göra startförsök på 5-10 minuter. När tiden gått kan man stanna donatorbilen och istället starta den som behövde hjälp. Problemen uppstår oftast när donatorbilen ansluts och man direkt ger sej på och gnuggar i mottagarbilen. Dom spikarna som uppstår då kan döda vilket elsystem som helst. Det blir ännu värre i den situationen om man har skräpkablar.

Det absolut viktigaste totalt sett är kablar/överföringstiden alltså.
Spoiler »

12år med dagliga kontakter med batterier i bla truckar, traktorer, liftar, minikranar osv osv utan en enda explosion säger mig att risken för battexplosion är överhängande liten, känner till ett fal på jobbet på 22år, han fastnade med en lednyckel mellan polerna och till sist small batteriet.

Vi belastningsprovar batterier dagligen och inte ens vid dessa moment känner jag till någon explosion.

Ett batt kan explodera men risken är minimal i min värld iaf. Men vill man vara på den säkra sidan så tag ett löst batteri och koppla plus till plus och jord till chassie, ha ögonskydd och hörselkåpor på dig och ha tillgång till ögondush. Jag anser risken låg men då jag jobbar med det dagligen blir det kanske på att annat sätt.

ungefär som el och vatten, hur många skulle högtryckstvätta sin eldrivna makapär? Det görs dagligen i uthyrningsbranshen, sedan får de torka och fungerar utan problem sedan. Det som tar stryk är oftast lager pga vatten.
Droopy skrev:12år med dagliga kontakter med batterier i bla truckar, traktorer, liftar, minikranar osv osv utan en enda explosion säger mig att risken för battexplosion är överhängande liten, känner till ett fal på jobbet på 22år, han fastnade med en lednyckel mellan polerna och till sist small batteriet.
Ja, risken för batteriexplosion är liten. Precis som jag skrev. Trots att riskerna är små bör man ändå inse att de finns då konsekvensen kan bli stor om en batteriexplosion trots allt skulle inträffa. Och exempel på att de inträffar då och då finns även om det är sällsynt som tur är. Det är därför de flesta föreskriver att inte göra den sista anslutningen (sluta strömkretsen) på polen på det urladdade batteriet utan en bit ifrån.
Droopy skrev:Ett batt kan explodera men risken är minimal i min värld iaf. Men vill man vara på den säkra sidan så tag ett löst batteri och koppla plus till plus och jord till chassie, ha ögonskydd och hörselkåpor på dig och ha tillgång till ögondush.
Man ska inte överdriva riskerna. Det räcker långt att följa det enkla rådet att åtminstone vända bort ansiktet och ha fingrar en bit bort från batteriet. Dvs. göra anslutningen till chassi istället för på minuspolen.
Droopy skrev:Jag anser risken låg men då jag jobbar med det dagligen blir det kanske på att annat sätt.
Risken är låg. Resonemanget att man kan slarva bara för man gör ett moment med risker ofta håller inte även om riskerna är låga. Att en del tycker att bara för att det inte hänt något på länge så behöver man inte bry sig lyssnar jag inte på. De flesta branschers säkerhetsarbete brukar utgå från att man ska vara extra noga när moment med risker upprepas ofta. I mitt eget arbete som regelbundet innehåller idrifttagning av stora kraftverks- och industriprocesser finns många moment med stora risker. Trots att man gjort samma sak många gånger får man aldrig bli lat och börja slarva eller ta genvägar. Risker innebär inte alltid händelser med konsekvenser. Problemet är bara att man kan inte känna till på förhand när just det olyckliga inträffar när riskerna utmynnar i en händelse med konsekvens.
Droopy skrev:ungefär som el och vatten, hur många skulle högtryckstvätta sin eldrivna makapär? Det görs dagligen i uthyrningsbranshen, sedan får de torka och fungerar utan problem sedan. Det som tar stryk är oftast lager pga vatten.
Ja, många exempel finns på olämpligt beteende när något ska gå kvickt och lätt. Jag har sett många exempel på detta och det har ibland gått käpprätt åt skogen. Men detta är ett annat ämne.
Kunde inte låta bli, här är några exempel på batteriers uppträdande:

Ingen batteriexplosion... 8)
http://www.youtube.com/watch?v=AIT4BYJ2jCg

Batterier kan explodera... :shock:
http://www.youtube.com/watch?v=d_TnsHu2u4c

Ibland måste man själv skapa (batteri)explosion :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=1VPICXGi93g
Hur svårt kan det vara att kabla igång en bil som inte startar???

Har gjort det massor av gånger med både nyare bilar och äldre och den ända som inte ville var en Mercedes A160 som vägrade innan den fick ett nyladdat batteri!

Inte faen blir det några elfel för det och i så fall varför? Den får ju inte högre spänning för att det får ett extra start batteri ?:-/

Det känns som om tråden håller på spåra ur pga av principsnack av sådana som inte vet :!:
om det är någon på denna tråden som pratar vettigt så är de joel80.... ni andra har tydligen inte en susning om hur en bil fungerar överhuvudtaget... så snälla skriv de som är verkligthet och inte de ni inbillar er...
kinkytoys skrev:om det är någon på denna tråden som pratar vettigt så är de joel80.... ni andra har tydligen inte en susning om hur en bil fungerar överhuvudtaget... så snälla skriv de som är verkligthet och inte de ni inbillar er...
Inte inbillar jag mej något i alla fall!!!
kinkytoys skrev:om det är någon på denna tråden som pratar vettigt så är de joel80.... ni andra har tydligen inte en susning om hur en bil fungerar överhuvudtaget... så snälla skriv de som är verkligthet och inte de ni inbillar er...
har man sagt A får man säga B... upp till bevis kinkytoys, låt oss få ta del av dina kunskaper om användning av startkablar till nyare bilar.
Att de andra som skriver i tråden inte skulle ha en susning om hur en bil fungerar är sannolikt ren inbillning...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
ljudet av ett dött batteri?

https://uploadnow.io/f/wJCCQ6F

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01