Nåt som inte tagits upp är nånting som påverkar utgången påtagligt.
1 Använd grova startkablar. Med grova avser min tanke innehållet i kabeln. Det finns nämligen gott om skräp på marknaden som ser grova och rejäla ut, medans det i själva verket är ett tjockt plasthölje och en tunn innerledare. Kika alltid där kabeln ansluter i klamman för att avgöra om det är bra eller dålig variant.
2 Tid.. Meningen är att man ska koppla upp sin bil för att överföra laddning. Det innebär att man inte bör göra startförsök på 5-10 minuter. När tiden gått kan man stanna donatorbilen och istället starta den som behövde hjälp. Problemen uppstår oftast när donatorbilen ansluts och man direkt ger sej på och gnuggar i mottagarbilen. Dom spikarna som uppstår då kan döda vilket elsystem som helst. Det blir ännu värre i den situationen om man har skräpkablar.
Det absolut viktigaste totalt sett är kablar/överföringstiden alltså.
Camel skrev:Det viktigaste är personsäkerheten. Allvarliga ögonskador / blindhet kan bli följden om man får svavelsyra i ögonen. Jag har varit med om batteriexplosion och blev lomhörd i en dag med pipande ljud i örat som var närmast batteriet. Perforerade stövlar samt fräthål i kläderna blev resultatet av plastbitar från höljet som flög omkring samt stänkande svavelsyra. Batteriet var inte monterat i något fordon utan stod på marken. Men inga skador i ansiktet som tur var.
Allt snack om "Verkligheten" och att det går bra att koppla pol-pol är helt betydelselöst den dagen det smäller. För det kan det nämligen göra, i Verkligheten. Men det smäller ju inte så ofta så vissa tycker väl det är ok att chansa. ??:-/
De viktigaste instruktionerna vid starthjälp med kablar är att bilarna inte får röra vid varandra för att förhindra att strömkretsen sluts redan när pluskabeln kopplas, och att minuskabeln ska anslutas till chassi en bit bort från det urladdade batteriet.
Detta har i huvudsak två skäl:
1. Att gnistbildningen inte ska uppstå precis i närheten av batteriet och därmed minska risken för explosion
2. Att man ska kunna ha ett visst fysiskt avstånd mellan batteriet och känsliga kroppsdelar (huvudet, ögon, öron, händer, fingrar).
Man bör vända bort ansiktet vid kopplingsarbetet. Kraften i en batteriexplosion är mer än tillräcklig för att avlägsna ett finger från handen. Det är viktigt med visst fysiskt avstånd till det urladdade batteriet man sluter strömkretsen. Egentligen skulle även ögonskydd och hörselskydd behövas, men hur många har det? Själv tar jag på mig skyddsglasögon när jag hanterar batterier planerat. Men när man är ute och hjälper någon på vägen så slarvar jag med detta, men jag vänder alltid bort ansiktet.
När det gäller det tekniska om hjälpande bil ska vara igång eller inte när startförsök görs så finns tyvärr ingen garanti hur man än gör. Det finns en liten risk för skador på elsystemet oavsett hur man väljer att göra. Orsaken är de transienter som uppstår när laddningsregleringen försöker kompensera för den plötsliga laständringen, laständringar som sker utan förkompensering samt vid själva kopplingsarbetet. Dagens bilar har mycket kraftiga generatorer. Det är inte ovanligt med storlekar på 180 Amp. Därtill finns en massa elektronik som är känslig för överspänningar. Laddningsregleringen är mjukvarustyrd och tar ofta hänsyn till när en last kopplas in/ur lite i förväg mjukvarumässigt så att bättre reglering erhålls. Exempel kan vara vid tillslag av helljus så vet mjukvaran om att föraren begärt tillslag och laddningsregleringen kan kompensera för laständringen nästan samtidigt som lasten ändras istället för efteråt. Detta förbättrar laddningsregleringen betydligt. Själv brukar jag efter att ha kopplat kablarna starta hjälpande bil på förhöjt varvtal någon minut, sedan stanna den och därefter starta bilen med det urladdade batteriet. Den energimängd som hinner utjämnas mellan batterierna när båda bilarnas motorer är avstängda är försumbar i sammanhanget om tiden endast är några minuter. Men som sagt det är ingen garanti för att inget händer. Vid bortkoppling får man ju laständring oavsett. Man kan säkert lika gärna argumentera för att hjälpande bil ska vara igång under startförsöket. Det viktigaste i alla lägen är att man tänker på personsäkerheten.
12år med dagliga kontakter med batterier i bla truckar, traktorer, liftar, minikranar osv osv utan en enda explosion säger mig att risken för battexplosion är överhängande liten, känner till ett fal på jobbet på 22år, han fastnade med en lednyckel mellan polerna och till sist small batteriet.
Vi belastningsprovar batterier dagligen och inte ens vid dessa moment känner jag till någon explosion.
Ett batt kan explodera men risken är minimal i min värld iaf. Men vill man vara på den säkra sidan så tag ett löst batteri och koppla plus till plus och jord till chassie, ha ögonskydd och hörselkåpor på dig och ha tillgång till ögondush. Jag anser risken låg men då jag jobbar med det dagligen blir det kanske på att annat sätt.
ungefär som el och vatten, hur många skulle högtryckstvätta sin eldrivna makapär? Det görs dagligen i uthyrningsbranshen, sedan får de torka och fungerar utan problem sedan. Det som tar stryk är oftast lager pga vatten.
Droopy skrev:12år med dagliga kontakter med batterier i bla truckar, traktorer, liftar, minikranar osv osv utan en enda explosion säger mig att risken för battexplosion är överhängande liten, känner till ett fal på jobbet på 22år, han fastnade med en lednyckel mellan polerna och till sist small batteriet.
Ja, risken för batteriexplosion är liten. Precis som jag skrev. Trots att riskerna är små bör man ändå inse att de finns då konsekvensen kan bli stor om en batteriexplosion trots allt skulle inträffa. Och exempel på att de inträffar då och då finns även om det är sällsynt som tur är. Det är därför de flesta föreskriver att inte göra den sista anslutningen (sluta strömkretsen) på polen på det urladdade batteriet utan en bit ifrån.
Droopy skrev:Ett batt kan explodera men risken är minimal i min värld iaf. Men vill man vara på den säkra sidan så tag ett löst batteri och koppla plus till plus och jord till chassie, ha ögonskydd och hörselkåpor på dig och ha tillgång till ögondush.
Man ska inte överdriva riskerna. Det räcker långt att följa det enkla rådet att åtminstone vända bort ansiktet och ha fingrar en bit bort från batteriet. Dvs. göra anslutningen till chassi istället för på minuspolen.
Droopy skrev:Jag anser risken låg men då jag jobbar med det dagligen blir det kanske på att annat sätt.
Risken är låg. Resonemanget att man kan slarva bara för man gör ett moment med risker ofta håller inte även om riskerna är låga. Att en del tycker att bara för att det inte hänt något på länge så behöver man inte bry sig lyssnar jag inte på. De flesta branschers säkerhetsarbete brukar utgå från att man ska vara extra noga när moment med risker upprepas ofta. I mitt eget arbete som regelbundet innehåller idrifttagning av stora kraftverks- och industriprocesser finns många moment med stora risker. Trots att man gjort samma sak många gånger får man aldrig bli lat och börja slarva eller ta genvägar. Risker innebär inte alltid händelser med konsekvenser. Problemet är bara att man kan inte känna till på förhand när just det olyckliga inträffar när riskerna utmynnar i en händelse med konsekvens.
Droopy skrev:ungefär som el och vatten, hur många skulle högtryckstvätta sin eldrivna makapär? Det görs dagligen i uthyrningsbranshen, sedan får de torka och fungerar utan problem sedan. Det som tar stryk är oftast lager pga vatten.
Ja, många exempel finns på olämpligt beteende när något ska gå kvickt och lätt. Jag har sett många exempel på detta och det har ibland gått käpprätt åt skogen. Men detta är ett annat ämne.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22 "What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
Hur svårt kan det vara att kabla igång en bil som inte startar???
Har gjort det massor av gånger med både nyare bilar och äldre och den ända som inte ville var en Mercedes A160 som vägrade innan den fick ett nyladdat batteri!
Inte faen blir det några elfel för det och i så fall varför? Den får ju inte högre spänning för att det får ett extra start batteri ?:-/
Det känns som om tråden håller på spåra ur pga av principsnack av sådana som inte vet :!:
om det är någon på denna tråden som pratar vettigt så är de joel80.... ni andra har tydligen inte en susning om hur en bil fungerar överhuvudtaget... så snälla skriv de som är verkligthet och inte de ni inbillar er...
kinkytoys skrev:om det är någon på denna tråden som pratar vettigt så är de joel80.... ni andra har tydligen inte en susning om hur en bil fungerar överhuvudtaget... så snälla skriv de som är verkligthet och inte de ni inbillar er...
kinkytoys skrev:om det är någon på denna tråden som pratar vettigt så är de joel80.... ni andra har tydligen inte en susning om hur en bil fungerar överhuvudtaget... så snälla skriv de som är verkligthet och inte de ni inbillar er...
har man sagt A får man säga B... upp till bevis kinkytoys, låt oss få ta del av dina kunskaper om användning av startkablar till nyare bilar.
Att de andra som skriver i tråden inte skulle ha en susning om hur en bil fungerar är sannolikt ren inbillning...
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22 "What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."