- fre 28 dec 2012, 14:52
#712006
Sådär. Jag har under mina 3 månader som ägare till denna bil alltid fått oroa mig för bilköer och rödljus då tempmätaren går upp över 100 grader, i sämsta fall ända till det tar stopp på 120.
Gjorde slag i saken och rev av kylaren som läckte och lödde om anslutningar, bytte ut den gamla "kapade" termostaten mot en ny (biltema), spolade igenom systemet och fyllde upp med ny och fräsch glykol.
Men... den går fortfarande upp i topp i stadstrafik (har ej provat motorväg). Mätaren är någon historia från Micro, men har visat rätt temp på typ motorvägskörning, om det har någon betydelse. Har läst att det kan vara fel givare osv.
Övre kylarslangen blir varm och den nedre är kall efter en stunds körning, kan det ändå vara pumpen? Stoppar jag ner fingret i kylaren för att känna på vattnet så känns det bara lite lagom varmt, inte hett. Enda skillnaden som blivit är att värmen i bilen fungerar nu mycket bra och det blir riktigt varmt och skönt.
Såå vad ska man tro? Pump eller mätare?
Om pump, hur får man väck rören?
Är det något mer jag bör kolla?
Mvh.
Gjorde slag i saken och rev av kylaren som läckte och lödde om anslutningar, bytte ut den gamla "kapade" termostaten mot en ny (biltema), spolade igenom systemet och fyllde upp med ny och fräsch glykol.
Men... den går fortfarande upp i topp i stadstrafik (har ej provat motorväg). Mätaren är någon historia från Micro, men har visat rätt temp på typ motorvägskörning, om det har någon betydelse. Har läst att det kan vara fel givare osv.
Övre kylarslangen blir varm och den nedre är kall efter en stunds körning, kan det ändå vara pumpen? Stoppar jag ner fingret i kylaren för att känna på vattnet så känns det bara lite lagom varmt, inte hett. Enda skillnaden som blivit är att värmen i bilen fungerar nu mycket bra och det blir riktigt varmt och skönt.
Såå vad ska man tro? Pump eller mätare?
Om pump, hur får man väck rören?
Är det något mer jag bör kolla?
Mvh.
Raka rör och öppna spjäll!