PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
Sådär. Jag har under mina 3 månader som ägare till denna bil alltid fått oroa mig för bilköer och rödljus då tempmätaren går upp över 100 grader, i sämsta fall ända till det tar stopp på 120.
Gjorde slag i saken och rev av kylaren som läckte och lödde om anslutningar, bytte ut den gamla "kapade" termostaten mot en ny (biltema), spolade igenom systemet och fyllde upp med ny och fräsch glykol.

Men... den går fortfarande upp i topp i stadstrafik (har ej provat motorväg). Mätaren är någon historia från Micro, men har visat rätt temp på typ motorvägskörning, om det har någon betydelse. Har läst att det kan vara fel givare osv.

Övre kylarslangen blir varm och den nedre är kall efter en stunds körning, kan det ändå vara pumpen? Stoppar jag ner fingret i kylaren för att känna på vattnet så känns det bara lite lagom varmt, inte hett. Enda skillnaden som blivit är att värmen i bilen fungerar nu mycket bra och det blir riktigt varmt och skönt.

Såå vad ska man tro? Pump eller mätare?
Om pump, hur får man väck rören?

Är det något mer jag bör kolla?
Mvh.
av umekille
Låna stektermometern från köket och doppa den i kylaren
så ser du tempen...du kan också kolla utluftens temp från
värmepaketet med den.
Användarvisningsbild
av Vix
umekille skrev:Låna stektermometern från köket och doppa den i kylaren
så ser du tempen...du kan också kolla utluftens temp från
värmepaketet med den.
Har tyvärr ingen sådan.
Men var ungefär ungefär 40-50 grader kanske.
Hade ju innertempen på max värme och det ska väl bli ganska varmt och det blev det.
av umekille
På min förstabil en amazon hade jag en 82graders termostat
och när det var -15 ute över 70 på inluften i kupén.
försök få tag i en orginal tempmätare dom felar aldrig
men tänk på att inte kapa anslutningen vid montage
för det är ett rör med en gas i som styr visaren.
Användarvisningsbild
av Vix
umekille skrev:På min förstabil en amazon hade jag en 82graders termostat
och när det var -15 ute över 70 på inluften i kupén.
försök få tag i en orginal tempmätare dom felar aldrig
men tänk på att inte kapa anslutningen vid montage
för det är ett rör med en gas i som styr visaren.
Ok, tänkte byta till termostat med lägre öppningstemp, fast det får vänta, värmen är det inget fel på.
Är dock mer orolig för motorskador iom den tvivelaktiga mätaren, och vet ju inte riktigt huruvida vattnet verkligen cirkulerar som det ska.
Men hur stor risk är det att man åker på att det är vattenpumpen?

Saknas visst en skruv till fästet för generatorn upptäckte jag så remmen är sjukligt slapp, men den laddar och fläkten snurrar fast den kanske slirar över pumpens/fläktens remskiva så att det inte går tillräckligt fort?
Får leta upp en M8 30 mm?
av Rådlös
Till att börja med så kan du ha nytta av en sådan här: http://www.biltema.fi/sv-fi/Verktyg/Mat ... ter-15278/
Där mäter du på topplocket nära termostathuset och på ledningarna till kupévärmen.
Prova lite landsvägkörning, behöver inte vara hårdkörning. Bara så att du får lite fartvind. Stanna och spring snabbt ut och mät på ungefär motsvarande ställen. Sedan kan du göra samma sak med stadskörning. Jämför resultaren. Får du markant högre temperatur vid stadskörning, så kan man börja misstänka pumpen.
Den tempmätaren som du har i bilen nu, är väl inte original? Är det en eterfylld eller elektrisk?
Användarvisningsbild
av Vix
Rådlös skrev:Till att börja med så kan du ha nytta av en sådan här: http://www.biltema.fi/sv-fi/Verktyg/Mat ... ter-15278/
Där mäter du på topplocket nära termostathuset och på ledningarna till kupévärmen.
Prova lite landsvägkörning, behöver inte vara hårdkörning. Bara så att du får lite fartvind. Stanna och spring snabbt ut och mät på ungefär motsvarande ställen. Sedan kan du göra samma sak med stadskörning. Jämför resultaren. Får du markant högre temperatur vid stadskörning, så kan man börja misstänka pumpen.
Den tempmätaren som du har i bilen nu, är väl inte original? Är det en eterfylld eller elektrisk?
Tack för den! Sjukligt användbar pryl vid dessa tillfällen vad det verkar. Som de hittar på... Skall inhandlas snarast.
Ska testa dina tips så fort jag fått tag på en saknad skruv till generatorfästet och skaffat en IR-termometer.

Enligt mätaren i bilen får jag mycket högre temp i stadskörning.

Har en gammal elektrisk mätare (typ 80-90) från Micro i bilen som ser rätt provisorisk ut.

Mvh

Är denna sämre http://www.biltema.fi/sv-fi/Verktyg/Mat ... 260-17236/
av Rådlös
Man får säkert vad man betalar för. Jag ser på båda Biltemas modeller att dom kräver minst 0° som lägsta omgivningstemperatur. Det betyder att du inte kan stå utomus på vintern och mäta. (Du kanske har tillgång till garage?) Om inte så ser jag att Clas Ohlson har en bättre: http://www.clasohlson.com/se/IR-termometer/Pr362286000
Där klarar du att stå utomhus i ner till -20°. Men samtidigt måste du gå upp ett par hundralappar i pris. Clas Ohlson har ett par modeller till med ännu högre prislapp.
Den billiga Biltema saknar laserpekare.
av rid54
Om drivremmen är mycket slapp kan den slira utan skrik. Dålig cirkulation kan bli följden = hög temp. Även fläkten är ju nödvändig i stadstrafik, så den bidrar ju till övervärme om den inte snurrar på ordentligt. En kokning på en motor av denna typ är oftast inte döden direkt och kokning brukar synas på lite rusånga. Mätaren kan visa fel...
Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av Vix
Rådlös skrev:Man får säkert vad man betalar för. Jag ser på båda Biltemas modeller att dom kräver minst 0° som lägsta omgivningstemperatur. Det betyder att du inte kan stå utomus på vintern och mäta. (Du kanske har tillgång till garage?) Om inte så ser jag att Clas Ohlson har en bättre: http://www.clasohlson.com/se/IR-termometer/Pr362286000
Där klarar du att stå utomhus i ner till -20°. Men samtidigt måste du gå upp ett par hundralappar i pris. Clas Ohlson har ett par modeller till med ännu högre prislapp.
Den billiga Biltema saknar laserpekare.
Här i Malmö är det oftast +grader . Får kolla lite på det iaf. Tyvärr inget garage.
Säker på det? Det står: Med laserpekare i produktinfon under den.
Duger nog med en från biltema, behöver bara en fingervisning om det är mycket skillnad antar jag.
För med handen bränns det ju inte precis.
Börjar mer och mer tro att pumpbladen är kass. Verkar vanligt.

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]