- fre 28 dec 2012, 13:13
Ok, problemet är som följer. Miljölampan eller i min bil "check engine" lampan har tänts sporadiskt under det senaste året men har alltid kunnat nollställats då jordkabeln lossats från batteriet. För ett tag sedan så slocknade lampan för gott dvs lös inte med tändningen påslagen. Glad i hågen så skruvade jag bort instrumentpanelen för att komma åt instrumentet och bytte lampan. Skruvar tillbaks allt och kontrollerar funktionen och naturligtvis så lyser inte den förbaskade lampan.
Lyckades då läsa mig till att det faktiskt fanns en felkod för miljölampan och felet kunde ha tre orsaker, trasig lampa, signalfel eller jordfel.
Eftersom då lampan är bytt blir min fråga, hur felsöker man de andra orsakerna?
Har en känsla av att jag inte är ensam och att sådana här fel brukar alltid ha samma orsak.
Men vad?
Bilen är en 96:a med B5254S motorn, Californiaspec då den är såld ny i USA. Manuell låda.
HJÄLP!!!!!!!
Lyckades då läsa mig till att det faktiskt fanns en felkod för miljölampan och felet kunde ha tre orsaker, trasig lampa, signalfel eller jordfel.
Eftersom då lampan är bytt blir min fråga, hur felsöker man de andra orsakerna?
Har en känsla av att jag inte är ensam och att sådana här fel brukar alltid ha samma orsak.
Men vad?
Bilen är en 96:a med B5254S motorn, Californiaspec då den är såld ny i USA. Manuell låda.
HJÄLP!!!!!!!
- By Lowpass